English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tilskuersnitt 2008
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
amess
Senior


Joined: 03 Jul 2003
Posts: 100

PostPosted: 11.08.2008 09:38    Post subject: Reply with quote

Troilonge wrote:
Jeg trodde faen meg vi var bedre supportere enn Tornekrattet, men etter i kveld begynner jeg å lure. Ikke at de sang ut Kjernen akkurat, men møtte opp gjorde de hvertfall. Når det er ferie skulle man jo tro det kommer flere på kamp...

Vi var flere en det der på røkkaløkka i år og i fjor vi også.

Men de var mange. Ikke langt unna alle som bruker å være på hjemmekampene så vit jeg vet.

Men tror også vi må ta med at det er 1 uke til skole start. Og det finnes 1000 talls moldensere i byen her som er studenter.
_________________
Allti, bestandi alt for RBK!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 11.08.2008 09:42    Post subject: Reply with quote

Årsaker til lavt tilskuertall: RBK er i ingenmannsland på tabellen, har tapt de siste to kampene og kampen går klokka 20 på kvelden.

Det siste gjør at det er færre folk fra Innherred, sør for Melhus og også noen færre folk fra nærområdet på kamp, fordi det er litt for sent blant annet for barnefamilier. Det er vel stadig også en form for ferietid.

Molde er også en helt ordinær motstander på lik linje med de andre, og ligger i bunnen av tabelllen. Folk tiltrekkes ikke mer av et oppgjør mot Molde enn et oppgjør mot andre lag rundt dem på tabellen.

Uansett tror jeg 16000 skal anses som bra for et lag som vaker på midten av tabellen.

En skal ikke glemme at norsk fotball er i en høykonjunktur der interessen er i overkant av hva man strengt tatt kan regne med på sikt.

Så selv om kanskje 16000 høres litt lite ut mot Molde akkurat nå så tror jeg samme tilskuertall for et middelmådig lag om noen sesonger vil framstå som meget bra.

Jeg tror ikke man kan basere seg på at RBK skal trekke mer enn 15-16.000 tilskuere i snitt de neste ti årene, og jeg tror selv det er et optimistisk anslag.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
amess
Senior


Joined: 03 Jul 2003
Posts: 100

PostPosted: 11.08.2008 10:00    Post subject: Reply with quote

Mener du tar kraftig feil.

Fordi vi nå ikke er suverene og fordi vi nå ikke kan si hvem som vinner tippeligaen før den starter, så har inntressen tatt seg kraftig opp.

Dette takket være sattsingen til TV2 også.

Tror intressen kommer til å øke de neste årene jeg, dette fordi vi ikke vinner gullet tilbake så fort som man trodde. Nå kan både Stabæk, Tromsø og Fredrikstad ta gull. Hvem i helvette hadde tippa det for 2 år siden?

Dette er bare starten, men jeg tror det også er viktig at klubbene ikke sitter å ser på, hvis man skal få til en utvikling på tribunen også. Man må lage nye tribuner, lage underholding. Og samtlige spillere i vær enkelt klubb må vise at de setter stor pris på at publikum er der og støtter de på kamp.

Hvis du ser på tribunekultur så har jo dette også utviklet seg utrolig de siste årene. Og du ser hvor latterlige klanen har blitt, etter å vært like suveren på tribunen som det vi har vært på banen.

Bygg ut stadioner, gjør alt får å få EM sammens med Sverige. Og ha øl servering på kamp!
_________________
Allti, bestandi alt for RBK!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Øystein
Veteran


Joined: 28 May 2008
Posts: 1632

PostPosted: 11.08.2008 12:49    Post subject: Reply with quote

amess wrote:

Vi var flere en det der på røkkaløkka i år og i fjor vi også.


Hva gjorde "dere" der i fjor? Heiet på Alta? Razz
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 11.08.2008 13:21    Post subject: Reply with quote

amess wrote:
Mener du tar kraftig feil.

Fordi vi nå ikke er suverene og fordi vi nå ikke kan si hvem som vinner tippeligaen før den starter, så har inntressen tatt seg kraftig opp.

Dette takket være sattsingen til TV2 også.


Det kan vi være uenige om. Jeg er enig med deg at det hele tiden må utvikling til.

Jeg mener imidlertid at den enorme veksten vil flate ut og pendelen svinge i motsatt retning. Det gjelder ikke bare RBK.

Jeg ser fire hovedårsaker til veksten de siste årene: Stadionutbygging, TV2-satsing, jevnere serie og generell høykonjunktur i samfunnet.

Det med nye, flotte stadioner er noe som øker interessen en periode. Det gjelder all nybygging, enten det er hoteller, kjøpesenter, fornøyelsesparker, kino, teater eller whatever. Bedre fasiliteter har definitivt trukket mer folk og gjort kampene mindre væravhengig. Erfaringsmessig vil imidlertid denne effekten gå noe over, dersom det ikke skjer videre utvikling.

TV2-satsingen har vært viktig. Fortsatt blir det mye fotball på TV, men den nye avtalen virker noe mer uryddig og er sammensatt av flere fraksjoner. Betal-TV-kamper har heller ikke vært nok lønnsomt for TV2. Jeg er spent på hva NRK gjør med lørdagskampen, da ettermiddagskamper på lørdag aldri har vært noen suksess i Norge. TV2-satsingen har også så lenge de har hatt eneansvaret vært bra sammensatt, gjort salgbart gjennom konfliktskaping og generelt bra produksjon. Jeg er litt usikker på om kvaliteten holdes oppe når flere aktører skal dele på moroa, og kanskje er folk også litt mette av fotballsatsingen.

Nivået på norsk fotball er heller ikke særlig høyt, og det aner meg at folk vil gjennomskue den vanvittige hypingen norsk fotball har fått de siste årene. Den generelle fotballinteressen kan synke hvis avstandene i serien blir større, og det vil de bli når serien utvides. Avstandene må også bli større dersom det sportslige nivået skal utvikle seg i rett retning. Det er ikke tilfeldig at norsk fotballs nivå var aller høyest da RBK var lokomotivet og de andre måtte drive god utvikling for å strekke seg etter. Til tross for tilsynelatende stor nivåforskjell mellom RBK og de andre var Brann og Vålerenga i kvartfinaler i Europa, Molde i mesterligaen og RBK tok flere store skalper.

Til sist er det også høykonjunktur i samfunnet. All erfaring tilsier at slikt går i bølger. Når folk flest får mindre penger mellom hendene er neppe fotball det som prioriteres å bruke penger på. Det er allerede relativt kostbart (sett opp mot mye annet) å gå på fotballkamp, og med de enorme utgiftspostene mange norske klubber har pådratt seg for framtida så risikerer flere klubber å prise ut publikum for å redde budsjettene.

Det er rett og slett skandale at Start presterer å budsjettere med 9000 tilskuere i Adecco i år, et tall de ikke er i nærheten av å innfri. Det er så enormt viktig at tippeligaklubbene er klar over at de bør budsjettere i underkant i årene som kommer. Heldigvis tror jeg RBK er bra rustet, fordi hele organisasjonen virker å ha en mye mer realistisk holdning til inntektsnivået enn klubbledere i andre klubber.

RBK har kjøpt ungt og billig de siste årene, istedet for å svi av titalls millioner på norske middelmådigheter. De har vært hard på bonusbaserte lønninger i motsetning til andre. Og jeg tror også at de kommer til å budsjettere riktigere på tilskuertall i årene framover enn mange andre klubber som kommer til å overbudsjettere for å få få ting til å gå i hop.

Tippeligaen er et luftslott, som sprekker snart. Mange klubber vil få enorme problemer, og nivåforskjellene vil bli atskillig større. Det vil også ramme RBK, men det virker altså som klubben er føre var og det er bra. For er de det, kan de faktisk få en ny storhetsperiode mens de andre må bygge på nytt uten all verdens økonomisk grunnlag.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Johnny W
Veteran


Joined: 31 Aug 2005
Posts: 1908
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.08.2008 13:28    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
, da ettermiddagskamper på lørdag aldri har vært noen suksess i Norge.


Mener å huske at Tippekampen var ganske populær i sin tid. Kanskje jeg misforstår?
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 11.08.2008 17:02    Post subject: Reply with quote

Ja du gjør nok det. Jeg tenkte på tilskuere på kampene. Og lørdagskamper klokka 16 har sjelden trukket mye folk her i Norge.

Det er nok også en forskjell fra Tippekampen med engelske kamper på vinteren her i landet, når det er mørkt ute og folk har tatt helg.

Men først og fremst tenkte jeg altså på tilskuere på arenaen, og da er det bare å se tilbake på hvor lite folk det kom på kamp da vi hadde slike kamper før i tida.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 11.08.2008 22:28    Post subject: Reply with quote

Mulig jeg går off-topic her, men hvorfor ble egentlig siste serierunde i 2003 spilt klokka ett om dagen? Jeg var selv på kampen, men jeg husker ikke om det var noen spesiell grunn til at den ble spilt så tidlig. Noen som vet eller husker hvorfor?
Back to top
View user's profile Send private message
gm
Veteran


Joined: 24 Mar 2006
Posts: 1053
Location: stjørdal

PostPosted: 11.08.2008 22:40    Post subject: Reply with quote

Det var ikke flomlys på alle arenaer, og alle kampene skulle gå samtidig.
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 12.08.2008 06:11    Post subject: Reply with quote

Rosenborg 3 - 1 Molde
Tilskuere: 16 393

Fredrikstad 2 - 0 Tromsø
Tilskuere: 10 816

Aalesund 1 - 2 Stabæk
Tilskuere: 9 928

Strømsgodset2 - 0 Brann
Tilskuere: 5 814

HamKam 1 - 1 VÃ¥lerenga
Tilskuere: 5 583

Lyn 1 - 0 Lillestrøm
Tilskuere: 5 254

Bodø/Glimt 3 - 2 Viking
Tilskuere: 4 652


Synes ikke vi skal klage..
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 13.08.2008 13:40    Post subject: Reply with quote

Rosenborg's hjemekamper i årets Tippeliga, med antall tilskuere under.

Rosenborg - Lyn 2-1
18.124

Roseborg - Fredrikstad 1-2
18.710

Rosenborg - Tromsø 0-1
20.003

Rosenborg - Lillestrøm 4-0
21.921

Rosenborg - Viking 2-0
17.930

Rosenborg - Brann 1-1
20.011

Rosenborg - Aalesund 3-1
17.778

Rosenborg - Stabæk 1-2
19.385

Rosenborg - Molde 3-1
16.393



Rosenborg-Molde er faktisk den minst sette seriekampen på Lerkendal i år (sett bort fra Trondheims-Ørn's hjemmekamper..). Er Brann på vei til å ta over stemplet som Rosenborgs hatklubb? Ikke kom å si at det var ferie eller at Molde er langt nede på tabellen. Motstander skal ikke hemme kampviljen til supporterne, og det var 3.000 fler på kamp tre dager tidligere.
Back to top
View user's profile Send private message
Moltisanti
Veteran


Joined: 23 May 2005
Posts: 3111
Location: Trondheim

PostPosted: 13.08.2008 13:50    Post subject: Reply with quote

Tror ikke det er noe dramatikk i dette. Om jeg ikke husker feil, var kampen mot lsk den minst sette i 2006...
_________________
Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience,
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
martibs
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 1130
Location: Oslo

PostPosted: 13.08.2008 14:08    Post subject: Reply with quote

Troilonge wrote:
Motstander skal ikke hemme kampviljen til supporterne


Vel, det gjør den.
Back to top
View user's profile Send private message
Brandy
Proff


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 335

PostPosted: 13.08.2008 16:17    Post subject: Reply with quote

Dere er jævlig flinke til å prate på forumet, men gidder dere regne...?

OK, spøk til side... Tilskuersnittet på de første 9 seriekampene er 18.917 (basert på tallene som ble opplyst i forrige innlegg).

Og da har vi allerede "brukt opp" klassikeren 16. mai. Hvis vi ikke begynner å lukte på medalje snart tror jeg ikke det blir mange kamper over 20.000 resten av høsten. Vi snakker om milliontap for klubben. 1000 færre tilskuere i snitt er vel nærmere tre millioner kroner (220 kr x 13 x 1000). Pluss at strategien med å skape underskudd på sesongkort for å få folk til å kjøpe sesongkort i panikk går til hælvete.

På den andre sida er jeg optimist. Berisha vil dra folk, og vi kommer til å ta medalje. Neste år blir det gull. Garantert. Og dét trekker folk til Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9069
Location: Trondheim

PostPosted: 13.08.2008 19:02    Post subject: Reply with quote

Thor Arild wrote:
Tror ikke det er noe dramatikk i dette. Om jeg ikke husker feil, var kampen mot lsk den minst sette i 2006...
Nei, LSK trakk 16 783 mens HamKam trakk 16 491 og Sandefjord 15 897 tilskuere. Basert på en kapasitet på 21 850 slik 2mas hevder så kan vi i år maksimalt oppnå 19 820 i snitt. Skal vi over 19 000 i snitt i år så må vi på de fire siste kampene trekke 19 186 i snitt. Dersom vi skal beholde litt verdighet og overgå snittet fra 2006 så trenger vi 20 616 i snitt på de fire siste kampene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 14.08.2008 14:06    Post subject: Reply with quote

Verdighet?
Hold nu kjæft! Skal vi klage når vår kamp mot molde trekker
16 393, mens medaljekampen Fredrikstad - Tromsø trekker
over 5000 mindre?
Sutreunger.

Vi kan håpe på mer, men vi kan ikke forvente mye mer.
Spesielt med tanke på hvilken posisjon vil ligger på tabellen, og det faktum at molde er en gigantklubb.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Haugen
Veteran


Joined: 06 May 2005
Posts: 3240
Location: Stadsbygd

PostPosted: 14.08.2008 14:34    Post subject: Reply with quote

Fredrikstad Stadion har en kapasitet på 12800, så det er vel ikke så rart?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Guffen
Rutinert


Joined: 05 May 2006
Posts: 720

PostPosted: 14.08.2008 14:48    Post subject: Reply with quote

Med 0-4 mot Tromsø og eddiksurt hjemmetap mot Stabæk friskt i minne var det nok ikke så rart at noen færre lot seg friste mot Molde. TV-kamp var det også.
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 14.08.2008 15:37    Post subject: Reply with quote

Haugen wrote:
Fredrikstad Stadion har en kapasitet på 12800, så det er vel ikke så rart?

At de ikke får 16300?
Vel de har ikke full stadion heller, og dette var altså en Medaljekamp.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 14.08.2008 16:41    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Nei, LSK trakk 16 783 mens HamKam trakk 16 491 og Sandefjord 15 897 tilskuere.


Forutsetningene for LSK-kampen i 2006 var vel ikke så helt ulikt Molde-kampen i år. RBK kom fra et tap mot Start som så ut til å sende RBK ut av gullkampen, og den ble direktesendt søndag kveld klokka 20.

Når kampene er viktige nok betyr ikke tidspunkt så mye, men man må regne med færre tilskuere på disse kveldskampene.

Enda verre blir det som sagt dersom NRK vil ha lørdagskamper klokka 16. Da tror jeg man skal være veldig fornøyd dersom 14000 skulle komme på ordinære kamper.

Selv semifinalen i 1991 trakk under 13000 tilskuere på dette tidspunktet, etter at omkampen i 4. runde trakk 19000 og kvartfinalen over 20.000 tilskuere (den gang cupen betydde noe, og var populær selv i mellomrundene.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
joakleis
Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 3629
Location: Trondheim

PostPosted: 14.08.2008 16:42    Post subject: Reply with quote

Guffen wrote:
Med 0-4 mot Tromsø og eddiksurt hjemmetap mot Stabæk friskt i minne var det nok ikke så rart at noen færre lot seg friste mot Molde. TV-kamp var det også.

Det er selvfølgelig en plausibel forklaring, men det var jo Molde, for svarte.
Ingen blir hjemme i frykt for å tape mot Molde. Da har jo tullingene fra romsdalen allerede vunnet, samme hva resultatet i kampen måtte bli.
_________________
Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Pilten
Junior


Joined: 04 Apr 2007
Posts: 46
Location: The Hague

PostPosted: 19.08.2008 09:25    Post subject: Skandinavias største publikumslag – 2008 Reply with quote

Danmark er RBK nummer tre på listen over publikumslag. Listen over lag med snitt høyere enn 10.000 ser slik ut:

FCK 19.455
AIK 19.260
RBK 18.917
Brann 17.230
Brøndby 16.069
Viking 15.503
VIF 13.761
Hammarby 12.899
Malmø FF 12.779
Djurgårdens IF 11.844
FFK 11.586
Helsingborgs IF 12.900
AaFK 10.411
IF Elfsborg 10.030

RBK har nok en mulighet til å toppe listen, men da må det mobiliserers.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9069
Location: Trondheim

PostPosted: 19.08.2008 11:31    Post subject: Reply with quote

Da må det mobiliseres enormt. Ved utsolgt (21 850) i de siste fire kampene så blir snittet på 19 820. 20 989 i snitt på de fire siste må vi ha for å tangere FCKs 19 455.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 01.09.2008 10:51    Post subject: Reply with quote

Hva skjer med tilskuerne på Lerkendal om dagen a? Confused Knapt 18.000 i høstkamp mot VIF. Ventet meg en reaksjon etter storspillet mot Djurgården på torsdag, og Vålerenga trekker alltid mye folk.
Burde passert 20.000 i går, jævla lenestol supportere Razz

(Nei, jeg var ikke der selv)
Back to top
View user's profile Send private message
Moltisanti
Veteran


Joined: 23 May 2005
Posts: 3111
Location: Trondheim

PostPosted: 01.09.2008 12:04    Post subject: Reply with quote

Det går vel nedover på alle arenaer, så det er ikke bare på Lerkendal.
_________________
Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience,
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb