English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tobias Børkeeiet
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 25.12.2021 21:35    Post subject: Reply with quote

FM er i såfall noe bedre da de ofte bruker flere uavhengige kilder på statsen. Alt fra offentlige register til privatpersoner som hjelper til med vurderinger. Totalen av den gir nok et bedre bilde enn hva EA games kommer opp med. Men uansett lit useriøst av en profesjonell fotballklubb å lene seg på noen av de
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Cyrilp
Veteran


Joined: 03 Aug 2008
Posts: 3970
Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 25.12.2021 23:14    Post subject: Reply with quote

På FM 98 var Frank Strandli ligaens beste kjøp for en hver klubb. Skåret noe sykt for alle klubber en valgte å styre i første sesong og kostet under 100.000 siden han var så gammel. Laughing
_________________
Samhandling: Et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen.
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 828

PostPosted: 25.12.2021 23:22    Post subject: Reply with quote

Zarm93 wrote:
Tenk at så mange klubber har kastet bort flere millioner på scouting, når det er mer enn en tilstrekkelig å søke de opp i FIFA 22-databasen.
HÃ¥per virkelig at klubben setter seg ned med dette og filtrerer bort alle som har lavere enn 70/75 i akselerasjon, spurthastighet og smidighet.


Jeg har vel aldri påstått at klubben skal ta i bruk SoFifa som scouting-verktøy, men for oss supportere som ikke er profesjonelle scoutere gir det vel en god pekepinn på om spilleren er rask eller treg?

Har du bedre verktøy for oss supportere for å sammenligne hurtigheten til forskjellige fotballspillere om du mener SoFifa og FM er helt ubrukelig?
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6798
Location: South-west coast exile

PostPosted: 25.12.2021 23:44    Post subject: Reply with quote

Man trenge ikke ramse opp bedre alternativer for å påstå at det er et dårlig verktøy for å bedømme spillere.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Proff


Joined: 14 Aug 2014
Posts: 401

PostPosted: 26.12.2021 11:00    Post subject: Reply with quote

Lord Oakley wrote:
Tviler; sabla langt. Kortere til Køben 😅


Nei, kortere til Bodø. Men morsomere når du først har kommet frem i København da Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 828

PostPosted: 26.12.2021 13:51    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Man trenge ikke ramse opp bedre alternativer for å påstå at det er et dårlig verktøy for å bedømme spillere.


Så det er ikke egnet som en pekepinn på om en spiller er rask eller treg? Jørgen Skjelvik har for eksempel mørkegrønn farge på både akselerasjon og hurtighet, er det også helt feil?
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
RK
Senior


Joined: 14 Dec 2021
Posts: 154
Location: Horten

PostPosted: 26.12.2021 15:03    Post subject: Reply with quote

@RBK_1917, jeg mener det er bedre å tenke på det som et supplement til virkeligheten. Detaljer kan være feil, men nivå og generelle egenskaper ser ut til å stemme ganske bra på de fleste. Så for supportere som deg, er det det enkleste verktøyet å finne frem som kan gi en pekepinn.

De som latterliggjør det, ser mest på en eller flere detaljegenskaper som er feil.

Men jeg håper jo at de som jobber med dette hos Rosenborg har bedre verktøy å bruke.
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 828

PostPosted: 26.12.2021 15:58    Post subject: Reply with quote

Takk for en konstruktiv tilbakemelding! Smile

La oss håpe Bjørkeeiet er en spillende stopper, så får den andre stopperen vi kjøper være den raske. En stopper med hurtigheten til Stadsgaard / Skjelvik er et must i mine øyne Smile
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
RK
Senior


Joined: 14 Dec 2021
Posts: 154
Location: Horten

PostPosted: 26.12.2021 16:27    Post subject: Reply with quote

Jeg håper jo Børkeeiet er tenkt på som midtbanespiller. Slik han spilte meget godt for Stabæk.

Henriksen tror jeg blir flyttet ned til midtforsvaret.
Tenker en midtstopperoppsett med Augustinsson som er rask på venstre, Henriksen i på høyre, og en ny hodesterk stopper i midten.
Hvis ikke Augustinsson ikke kan spille, kan Reitan være høyre som rask midtstopper.

Henriksen eller Vagic som spillende midtstoppere, som bytter på å spille. Eventuelt kan Henriksen vikariere på midtbanen noen kamper.
Back to top
View user's profile Send private message
^Mirth
Veteran


Joined: 14 May 2004
Posts: 1202
Location: Buskerud

PostPosted: 26.12.2021 16:45    Post subject: Reply with quote

Henriksen er alt for treg. Passer ikke i noen posisjoner for et lag som vil kjempe i toppen...

Jeg er generelt skeptisk til trege spillere. Dersom Børkeeiet ikke har hurtighet overhodet, bør RBK avstå. Hovedgrunnen er at hurtighet generelt er en stor mangelvare hos spillerne til RBK. Vi bør derfor søke etter å finne spillere som har et minimum av hurtighet i alle ledd vi leter etter spillere til.
_________________
"Forøvrig mener jeg at sitater burde markeres med opphavsperson"
Back to top
View user's profile Send private message
RK
Senior


Joined: 14 Dec 2021
Posts: 154
Location: Horten

PostPosted: 26.12.2021 17:32    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke enig. Henriksen har mange egenskaper som passer som midtstopper. God i dueller, god på hodet, god i posisjonering.
Smart spiller. Ikke veldig treg, kanskje litt lav akselerasjon.

Børkeeiet håper jeg skal få en Selnæs rolle. Han har omtrent samme egenskaper som Selnæs, men mangler foreløpig å vise den presisjonen i langpasningsspillet som Selnæs har. Har vel heller ikke vist samme vinnervilje, men det kan kanskje Rekdal trylle frem.
Men hvis vi kunne velge fra øverste hylle ville jeg selfølgelig velge orginalen.
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3608

PostPosted: 26.12.2021 18:16    Post subject: Reply with quote

Enig med siste taler angående Børkeeiet. Han ligner mest på Selnæs i stilen. Meget pasningssikker og smart spiller, ville passet ypperlig i en som en sentral spielführer i 4-3-3. Mangler litt i forhold til Selnæs på de lange presise pasningene, men han er fortsatt ung og det går også på å tørre å mislykkes av og til.

Om det vil passe med Rekdal sin plan for laget aner jeg ikke og vi har satans mange midtbanespillere fra før, men som rollespiller i 4-3-3 hadde han passet mye bedre sentralt enn noen av de vi har i klubben fra før.

Er det ingen som ser noen andre lag i Eliteserien noen gang? Dette burde ikke være en ukjent spiller for folk selv om han ikke spilte i Norge sist sesong.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
rail
Rutinert


Joined: 23 Dec 2018
Posts: 596
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.12.2021 20:46    Post subject: Reply with quote

RBK_1917 wrote:

La oss håpe Bjørkeeiet er en spillende stopper, så får den andre stopperen vi kjøper være den raske. En stopper med hurtigheten til Stadsgaard / Skjelvik er et must i mine øyne Smile


Et must? Hurtigheten til Stadsgaard/Skjelvik er det svært få midtstoppere som innehar. Selv på verdensbasis. Med tanke på vårt budsjett/tiltrekningskraft - om denne farten er et must, er det store sjanser for at det svikter på andre ferdigheter.
Back to top
View user's profile Send private message
RK
Senior


Joined: 14 Dec 2021
Posts: 154
Location: Horten

PostPosted: 27.12.2021 13:11    Post subject: Reply with quote

Her er Brøndby supporteres betrakninger av Børkeeiet. Dessverre er det fart de mener er den største mangelvaren.

https://3point.dk/nyheder...-i-brondby
Back to top
View user's profile Send private message
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1213

PostPosted: 27.12.2021 13:31    Post subject: Reply with quote

Kommer til å ha mareritt om det kommentarfeltet der. Håper for all del at vi ser etter andre spillertyper om halvparten av det som står stemmer.
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.12.2021 14:30    Post subject: Reply with quote

Det der ser jo skrekkelig ut, og minner meg veldig mye om Marius Lundemo, slik han ble beskrevet kontra hvordan han fremsto. Mangler fart og presisjon, og ser egentlig bare ut som en pasningsspiller på ganske lavt nivå (med dårlige spillere å sammenlignes med).

På alle måter en spillertype vi for det første har fra før, og for det andre virkelig ikke trenger flere av, og burde slutte å signere. Med mindre, selvfølgelig, han er en Selnæs come to life, men det forutsetter tre ting: 1. at vi spiller 4-3-3 med regista under Rekdal, 2. at ikke originalen kommer tilbake, og 3. at Børkeeiet satses ordentlig på i den posisjonen fordi han fortjener det. Som stopper høres det ganske håpløst ut.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 27.12.2021 14:37    Post subject: Reply with quote

Jeg skrev dette innlegget i tråden om Walker Totland, men siden det var et interessant innlegg, poster jeg det også her Very Happy

I en podcast hvor Andre Bergdølmo ble intervjuet, snakket han om talentutviklingen i Ajax. Da fotball stort sett oppfattes subjektivt ønsket Ajax å utvikle noen objektive kriterier. Dette ble gjort bl.a for å lette speiderarbeidet.

Til slutt ble de objektive kriteriene samlet og gradert etter sannsynlighet for å utvikle de beste, nye fotballtalentene. I farta husker jeg ikke alle kriteriene og deres rekkefølge, men husker følgende:

1) Fart
2) Personlighet (ydmykhet og vilje til å ta til seg ny læring)
3) Taktikk
4)
5) Teknikk
6)
7)

Jeg kjenner ikke noe særlig til Børkeeiet og vet derfor ikke hvor han hadde blitt plassert i dette (mangelfulle) systemet.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 27.12.2021 14:42    Post subject: Reply with quote

Som svar på innlegget ovenfor fikk jeg følgende interessante svar fra brukeren "TI-84" (fra Totalnd-tråden):

"Jeg synes å huske at en lignende modell har blitt kalt TIPS: Technique, intelligence, personality, speed. Om det var i forbindelse med Ajax eller hva det var, kommer jeg ikke på. Kult om noen her har sett spilleren og kan si noe om disse kriteriene".
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 27.12.2021 14:49    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt med disse to kopierte innleggene er rett og slett at fart er en såpass viktig ferdighet i dagens fotball, at det ser ut til at gode internasjonale klubber utelukker talenter som mangler stor fart mangler. Jeg er derfor enig med brukeren Mirth (litt høyere opp i tråden) i at RBK bør holde seg unna spillere som mangler fart. I dagens internasjonale fotball er det EKSTREMT viktig med enorm evne til hurtig forflyttning - over alt på banen.

Har man ikke stor fart på forsvarsspillerne MÅ forsvarslinja ligge lavt, for å hindre defensivt bakrom. Denne linja legger igjen premissene for hvor høyt/lavt midtbanespillerne kan ligge.

Vil man ha et offensivt lag, starter dette med stor fart i forsvaret.

- Har RBK i det hele tatt spillere som truer offensive bakrom?
- Har RBK overhodet spillere som kan løpe opp motspillere noe sted på banen?

En strålende teknisk midtbanespiller som Thiago i Liverpool kommer stadig for sent inn i dueller og når aldri tilbake tidsnok på returløp, nettopp pga manglende fart.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RK
Senior


Joined: 14 Dec 2021
Posts: 154
Location: Horten

PostPosted: 27.12.2021 16:12    Post subject: Reply with quote

@TomH, mener du dette?

Ajax demand four fundamental requirements from all the young players at the club,
which is known as T.I.P.S.
T.I.P.S -
T- Technique
I- Intelligence / Insight
P- Personality
S- Speed

Her er speed definert som:
SPEED - Speed of thought and speed of action is a characteristic of Ajax players.
Ajax players must be able to sum up situations quickly to problem solve on the pitch.
The only running Ajax do in training is 20 - 30 yard sprints, there are no long distance
runs. A lot of work is done on the players running technique working on short and
long running strides. A lot of training is performed on improving the players
acceleration and to make the players more explosive.

Så det ser ut som de er vel så opptatt av fart i tankegang som fart i føttene.

Men, jeg er veldig enig med deg at det ville være lurt å innføre et slikt system for å vurdere spillere.
.


Last edited by RK on 27.12.2021 16:19; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Rbkforalltid
Proff


Joined: 21 Nov 2021
Posts: 317

PostPosted: 27.12.2021 16:16    Post subject: Reply with quote

Hva er rbk sin tilnærming til å øke fart og eksplosivitet til spillere? Jeg er litt spent for Dino springer nok 30m på noe vi ikke vil høre om.

Sikkert feil tråd, men et relevant spørsmål. Hvilken tilnærming har vi eller har vi noen?
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2632

PostPosted: 27.12.2021 16:55    Post subject: Reply with quote

RK wrote:
@RBK_1917, jeg mener det er bedre å tenke på det som et supplement til virkeligheten. Detaljer kan være feil, men nivå og generelle egenskaper ser ut til å stemme ganske bra på de fleste. Så for supportere som deg, er det det enkleste verktøyet å finne frem som kan gi en pekepinn.

De som latterliggjør det, ser mest på en eller flere detaljegenskaper som er feil.

Men jeg håper jo at de som jobber med dette hos Rosenborg har bedre verktøy å bruke.


Skal ikke undervudere gamle championship manager og dagens FM. Det går sport i å tippe fremtidige talenter og finne ukjente diamanter i bakgårdsligaer.

Det som er greia er at FM i dag gir en enorm database av ukjente spillere fra forskjellige nivåer i mange forskjellige land, og det koster 500nok å få tilgang til. Det viktigste er å få tak i spillerens navn og posisjonen, tallene blir på en måte sammenlignet med andre spillere i samme liga slik man får et "forhold" til om vesntre backen til molde er antatt bedre enn venstrebacken til Odd.

WyScout er kanskje(?) det mest profesjonelle verktøyet med en tilsvarende database som fm!? I tillegg får du riktige stats på spillere, og sammenligne de gjennom flere kamper, og sammenligne tallene om det ugjør en forskjell mot antatt gode og dårlige motstandere.
Det som er litt stilig er at man kan søke opp en spiller fra f.eks. championship i england og få alle involveringene hans i gitt type kamper, og muligheter for å filtere videoer på om man ønsker kun klipp hvor spilleren løper med ballen i beina etc. Det er ikke alltid helt korrekt, men systemet er på riktig vei. Tror wyscout lagrer kamper fra bl.a. tippeligaen, usikker på OBOS.

Tidligere kostet det mye å abonnere på wyscout men ser ikke ut som at prisingen er så aller verst. Til gjengjeld kan man spare inn på på antall speidere.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3347
Location: Sandnes

PostPosted: 27.12.2021 18:07    Post subject: Reply with quote

Jeg håper at vi får tak i midtstoppere. Ikke midtbanespillere med snakk om å gjøre dem om til midtstoppere.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 860

PostPosted: 27.12.2021 18:16    Post subject: Reply with quote

^Mirth wrote:
Henriksen er alt for treg. Passer ikke i noen posisjoner for et lag som vil kjempe i toppen...

Jeg er generelt skeptisk til trege spillere. Dersom Børkeeiet ikke har hurtighet overhodet, bør RBK avstå. Hovedgrunnen er at hurtighet generelt er en stor mangelvare hos spillerne til RBK. Vi bør derfor søke etter å finne spillere som har et minimum av hurtighet i alle ledd vi leter etter spillere til.


Dersom man har mangelvare på hurtighet, så blir prioriteten på signeringer en helt annen. Derimot, så blir det helt feil å si at trege spillere ikke hører hjemme i noen posisjoner til et lag som vil kjempe i toppen. Det kommer helt an på hvilke posisjoner man bruker spillerne i, og hvordan laget skal spille. Man trenger ikke mye anstrengelse for å eksempelvis finne lag der ankere med lite fart har vært én av de viktigste faktorene for deres suksess.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6798
Location: South-west coast exile

PostPosted: 27.12.2021 20:33    Post subject: Reply with quote

Husk nå at det er fotball det er snakk om, ikke friidrett.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4 ... 17, 18, 19  Next
Page 3 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb