English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 46, 47, 48  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6701
Location: Heaven

PostPosted: 03.01.2024 14:10    Post subject: Reply with quote

Trenere er gambling uansett..det ser vi i det store utlandet også.
Mange tidligere engelske spillere flopper totalt som trenere.
Alfred og jordi gonzalez har mye bedre fotbalø utdanning enn de fleste trenere i norge.
Garanterer det suksess? Nei..men noen ganger må man ta sjanser.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ballbingen
Veteran


Joined: 27 May 2016
Posts: 1086

PostPosted: 03.01.2024 14:19    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært interessant å høre hvilke realistiske treneransettelser som IKKE hadde vært gambling, fra de som hele tiden maser om dette.
Back to top
View user's profile Send private message
eksilbaill
Junior


Joined: 23 Oct 2021
Posts: 46
Location: Oslo

PostPosted: 03.01.2024 15:24    Post subject: Reply with quote

En ting er i alle fall sikkert; er man er negativt til alt og alle, får man rett med jevne mellomrom.

Men det spørs hvor gøy det er i lengden da.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1965
Location: Selsbakk

PostPosted: 03.01.2024 15:28    Post subject: Reply with quote

I løpet av tre år vant vi nesten alt som var mulig i både cup og serie, men til tross for å ha vunnet seriemesterskapet det året, valgte vi å avskjedige trener KI. Årsaken var en vurdering av treningene og en overbevisning om at vi trengte en annen type trener for å oppnå suksess i Europa. Vi ofret våre seriemesterskap i håp om å nå høyere mål – en 'royal flush', men dessverre mislyktes vi, selv om det var en mulighet for suksess.

Deretter ansatte vi Horneland, et risikabelt trekk da han knapt hadde mer erfaring enn Johanson. Dette valget viste seg også å ikke bære frukter.

I et forsøk på å velge en mer sikker løsning, gikk vi for Hareide. Resultatet ble en bronseplassering, noe som kanskje er vårt realistiske mål for i år?

Etter det valgte vi en trener som nylig hadde blitt degradert fra Eliteserien, nemlig Rekdal. Også denne gangen var det en satsning som ikke betalte seg.

Nå tar vi en enda større risiko ved å ansette en trener som aldri har ledet et A-lag på dette nivået. Dette er en enorm gamble.

Jeg er enig i at uansett hva vi gjør, er det en risiko involvert. Det som gjorde RBK store, var vår evne til å minimere risiko. 25 år senere ser det ut til at vi tar stadig større risikoer i håp om å gjenvinne vår tidligere suksess ved flaks.

Risikoen varierer dog. Å satse på Johanson bærer en langt større risiko for å mislykkes enn for eksempel Bodø/Glimts ansettelse av Gaute. Dette skyldes at vår desperasjon tvinger oss til å ta store sjanser. Når disse risikable valgene kontinuerlig fører til dårlige resultater, svarer vi ved å satse på noe som har en enda høyere odds for å lykkes.

Kanskje bør vi bygge sten for sten og trygghet? Starte med det - hvis Johanson får sparken innen to år - eller?
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2047
Location: Bodø

PostPosted: 03.01.2024 16:28    Post subject: Reply with quote

Kanskje bør vi bygge sten for sten og trygghet? Og da mener du at klubben burde ansette en trener med OK skussmål og OK meritter, fordi du er så skeptisk til en trener med kjempeskussmål og kjempegode resultater på G19-nivå, men fordi det er G19-nivå er det nesten som annulert å regne?

Eh, i nyere tid er det forsøkt med både Hareide (som jo faktisk har kjempegode meritter) og Rekdal. Begge mislyktes. Den ene mer enn den andre.

Du kommer ikke med noe nytt til torgs. Vi må tenke nytt! Det er det som er poenget her.

Og for å ta et tidligere poeng fra deg: at ingen har vært kritiske de siste årene. FEIL! Mange, inkludert meg selv, var kritiske til Rekdal helt fra starten. Har du helt glemt bannerne?

Ja, jeg var positiv til både Horneland og Hareide, men jeg var skeptisk/kritisk til både Perry 2.0 (hvem var ikke det?), Bruttern og Coolen. Det husker jeg mange flere også var.

Nå er jeg positiv og optimistisk til Johansson! Det blir bra. Ingen grunn til å være negativ bare for å være negativ eller fordi det er større sannsynlighet for å ha rett hvis man er negativ hver gang (som du sier at du er, Bart1). Det er en teit innstilling. Skikkelig teit, faktisk.
Back to top
View user's profile Send private message
eksilbaill
Junior


Joined: 23 Oct 2021
Posts: 46
Location: Oslo

PostPosted: 03.01.2024 16:32    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Bla bla bla

Hva er poenget med å gjenta den remsa der igjen? Som om det finnes en eneste Rosenborgsuporter som ikke har fått med seg hvor elendige valg klubben har gjort i disse årene.

Siden du tydeligvis ikke har noen planer om å innlemme oss andre uvitende i hva som er denne perfekte løsningen, som du i all din klarsynthet er den eneste til å se, kan du vel bare vente til disse to årene dine har gått, så kan du nok en gang få øse etterpåklokskapheten ut av deg.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 03.01.2024 17:49    Post subject: Reply with quote

2018-lang ansettelsesprosess som endte i en panisk løsning fra styret fordi førstevalget glapp.->Horneland inn minst 5 år for tidlig i sin karriere for å i det hele tatt ha sjanse til å lykkes med den stallen vi hadde da.
2020-Styret gikk rett på Hareide. Virket halvveis fornuftig der og da, men fyren var rett og slett for mett, lei og sliten til å jobbe dag ut og dag inn med å få rettet opp skuta.
2021-Lang ansettelsesprosess som endte i en panisk løsning fra styret fordi førstevalget glapp og kandidat #2 ble skutt ned i tolvte time av et styremedlem som også satt i ansettelsesutvalget etter å ha vært kjent for media som potensiell kandidat i over tre måneder->Den ubestridt mest håpløse ansettelsen RBK noengang har gjort. Hareide, Horneland...til og med Perry..gikk det an å håpe på at dette skulle gå bra ved ansettelsestidspunktet.

2023-Lang ansettelsesprosess som endte med at man fant en kandidat som ville hit og passet inn i kriteriene vi la til grunn i søket.

Så kan vi mislike at vi har kommet dit hen at U19-laget til FCK er den hylla vi er i posisjon til å hente fra når vi filtrerer vekk alle disse meriterte som vi ikke vil ha fordi merittene deres først og fremst går på hvor mange år de har trent klubber på ES-nivå.

Men det er bra at vi omsider har et styre som nå sørger for at ting gjøres ordentlig og ikke bare ansetter på magefølelse og navn etter å ha kjørt en prosess som egentlig viser seg å kun være frierferd mot kandidater som har vel så attraktive tilbud som RBK.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59655
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.01.2024 21:31    Post subject: Reply with quote

Nordlys wrote:
Jeg skjønner jo at det er ferie, men likefullt litt imponerende at det har vært helt knyst fra hovedpersonen selv etter presentasjonen.


Handler vel litt om at han ikke har vært tilbake i Trondheim før nå. Den store første mediadagen blir i morgen. Han dukker opp i div. podkaster.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballack13
Junior


Joined: 09 Nov 2014
Posts: 30
Location: Trondheim

PostPosted: 04.01.2024 00:01    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:

Risikoen varierer dog. Å satse på Johanson bærer en langt større risiko for å mislykkes enn for eksempel Bodø/Glimts ansettelse av Gaute. Dette skyldes at vår desperasjon tvinger oss til å ta store sjanser. Når disse risikable valgene kontinuerlig fører til dårlige resultater, svarer vi ved å satse på noe som har en enda høyere odds for å lykkes.

Kanskje bør vi bygge sten for sten og trygghet? Starte med det - hvis Johanson får sparken innen to år - eller?


Uten sammenligning for øvrig, verken mellom hvilket sted B/G var på og RBK er nå eller mellom KK og Alfred; ansettelsen av KK kunne vel ikke anses som verken et sikkerstikk eller risikofri. Det beste han hadde oppnådd av resultater i norsk fotball var vel en 10. plass i OBOS. Men, som du selv påpeker som viktig, fikk han muligheten til å bygge sten for sten. Resultatet av det har vi sett de siste årene. Om Alfred får til noe lignende i RBK er det åpenbart ingen som vet, men vi trenger vel ikke grave oss ned før vi har sett hvordan dette går.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1965
Location: Selsbakk

PostPosted: 04.01.2024 01:29    Post subject: Reply with quote

KK ble ansatt i Glimt som assistenttrener for Asmund Bjerkan - ikke hovedtrener.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1860
Location: Stjørdal

PostPosted: 04.01.2024 01:45    Post subject: Reply with quote

Også ble han forfremmet til hovedtrener uten å ha noe mer hovedtrenererfaring. Han hadde samme resultater å vise til, bare et år som assistent for selveste Bjørkan i tillegg. I OBOS. De rykket riktig nok opp og var suverene i den sesongen, men samtidig ser jeg ikke helt at det er så veldig avgjørende.

Så hvis Johansson bare hadde tatt en sesong som assistent først, under la oss si Svein Maalen (sånn nogenlunde lik erfaring som Bjørkan), så hadde det vært helt greit å gi han jobben som hovedtrener i 2025 uten noe problem?
Back to top
View user's profile Send private message
Ballack13
Junior


Joined: 09 Nov 2014
Posts: 30
Location: Trondheim

PostPosted: 04.01.2024 10:53    Post subject: Reply with quote

Så hvis Johansson bare hadde tatt en sesong som assistent først, under la oss si Svein Maalen (sånn nogenlunde lik erfaring som Bjørkan), så hadde det vært helt greit å gi han jobben som hovedtrener i 2025 uten noe problem?[/quote]

Jeg har ikke argumentert mot ansettelsen av Johansson, så jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Han har allerede fått jobben uten å være assistent under Maalen, noe som er helt uproblematisk for meg. Om han hadde vært assistent først hadde det vel ikke vært noe verre. (edit, spørsmålet var kanskje rettet til Bart1)

Hadde vi fått inn AJ som assistent først og senere ansatt ham som hovedtrener hadde vel hylekoret gått berserk. "Vi har forfremmet assistenttrenere før, vi vet jo hvordan det har gått" osv...

KK gikk inn som assistenttrener (på papiret), men Bjørkan ble vel ganske raskt en kjegleflytter på treningsfeltet.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1860
Location: Stjørdal

PostPosted: 04.01.2024 12:08    Post subject: Reply with quote

Innlegget var et svar til Bart1 siden han påpekte at KK ble ansatt som assistent til Bjørkan og ikke hovedtrener når han startet i Glimt.

Jeg er veldig for ansettelsen av Alfred.
Back to top
View user's profile Send private message
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 04.01.2024 16:19    Post subject: Reply with quote

Hva som har vært og kunne vært er vel irrelevant. Alfred er ansatt. Let's go!
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1965
Location: Selsbakk

PostPosted: 04.01.2024 16:42    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:

Så hvis Johansson bare hadde tatt en sesong som assistent først, under la oss si Svein Maalen (sånn nogenlunde lik erfaring som Bjørkan), så hadde det vært helt greit å gi han jobben som hovedtrener i 2025 uten noe problem?



Selv om Glimt ikke fanger min største interesse, er det klart at de har overgått oss med sin tilnærming. Glimts strategi, demonstrert gjennom å ansette Norges nest beste trener som assistenttrener og også rekruttere Knutsen som assistenttrener først, reflekterer en lavrisiko-strategi som står i markant kontrast til våre mer risikable valg.

Hvis Johansson også ender opp med å få sparken, kan vi da vennligst revurdere vår tilnærming og unngå å ta så ekstreme risikoer gang på gang? Kan vi være enige om det?
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2764

PostPosted: 04.01.2024 16:57    Post subject: Reply with quote

Mulig at det har blitt forklart allerede i det myldret av tekst gjennom alle sidene her, men hvilken trener er det som ville medført liten risiko? Hvilken trener skulle Rosenborg ha lokket til seg denne gangen som ikke ville vært en risiko på en eller annen måte? Vi er ikke i posisjon til å hente Tromsøs hovedtrener som assistent - så hva skal vi gjøre? Hvorfor er det mindre risiko å ansette noen som assistent først når vi helt tydelig har en hovedtrener som ikke funker?

Skjønner ikke hva du skal frem til.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2890

PostPosted: 04.01.2024 17:18    Post subject: Reply with quote

I mitt hode er ikke Helstrup i nærheten av å være Norges nest beste trener. Vi snakker om mannen som trente HamKam før Rekdal, og som havnet på 10. plass i OBOS (2019). For øvrig en plass lavere på tabellen enn hans forgjenger Knappen og etterkommere Olsen/Rekdal.
Imponerende sesong med Tromsø, men Norges best beste?
Back to top
View user's profile Send private message
orkdal,n
Rutinert


Joined: 26 Aug 2018
Posts: 774
Location: Orkland

PostPosted: 04.01.2024 17:41    Post subject: Reply with quote

Alfred var på besøk hos Rasmus&Saga på Adressa for noen minutter siden. Veldig interessant intervju. Virket avslappet og fokusert på oppgaven framover.
Dette blir spennende måneder fram til seriestart. Av spillere som han har merket seg trekte han fram Nelson.
_________________
Nattbussen går halv ett!
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6701
Location: Heaven

PostPosted: 05.01.2024 14:53    Post subject: Reply with quote

https://www.youtube.com/w...4KtINZw6po

Enda et intervju med alfred fra danmark.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
jojojo
Senior


Joined: 11 Mar 2016
Posts: 147

PostPosted: 05.01.2024 16:11    Post subject: Reply with quote

Mye rart her nå - og mye fornuftig - og til syvende og sist beviser på det vi bør vite etter å ha fulgt det vakre spillet i så mange år - alt er usikkert, alt er risiko, og noen ganger er lykken bedre enn forstanden - og motsatt.Her kommer det litt fra meg, som sikkert også er litt rart og litt fornuftig:)

Jeg vil hevde at lykken har vært bedre enn forstanden i Bodø/Glimts tilfelle - og at det har vært meget tilfeldig at de havnet der de har gjort. Glimt ble altså nummer 11 i 2018 med 32 poeng. Det er min påstand at i veldig mange andre klubber i eliteserien ville det betydd kroken på døra for KK - til tross for at noen hadde ment at det lå mye bra bak de dårlige resultatene. Bodø/Glimts nære historie (OBOS)gjorde at KK ikke fikk det presset han ville ha fått i en større klubb, og lykken for BG var at han klarte å starte oppturen sesongen etter - sammen med utløsning av potensiale for mange spillere - som f.eks. Patrick Berg og Ulrik Saltnes.

I Rosenborg vil jeg påstå at forstanden var bedre en lykken ved ansettelsen av Hareide 2.0 - svært få hadde mye å innvende på at han kom tilbake, og han hadde beviselig lyktes godt andre steder. Så funket det bare ikke.

Det viser også at det er kortere avstand mellom fiasko og suksess enn man gjerne vil mene - det er altså fire år siden Glimt tok sin første medalje i serien siden 2003, og nå snakker noen som om vi aldri kommer til å "ta dem igjen"

Bart1 påstår lenger oppe at nøkkelen til Rosenborgs storhetstid var minimering av risiko. Her er jeg uenig. Nøkkelen lå i en unik trener - som vi aldri får igjen - og ikke i at man ikke tok risiko. Før 88-sesongen hentet man Ørjan Berg og Mini fra et BodøGlimt lag som hadde blitt nummer 5 i 2.divisjon avdeling B - like foran Namsos og Sunndal. Dette var de to tilleggene til laget som ble nummer 4 i 1987. Jeg vil ikke kalle det minimering av risiko i hvert fall. I starten av storhetstiden ble det foretatt kjøp som kunne slått begge veier - men som slo ut positivt - sikkert på grunn av god "scouting" og forståelse for å sette sammen lag - men også flyt - ting klikket på plass med spillere som ikke nødvendigvis ville ta nivået og til og med heve det - I 89 kom Roar Strand fra Nardo, i 90 Runar Berg fra Glimt og Harald Brattbakk fra Kolstad, i 90 Rune Tangen fra et Moss-forsvar som endte helt sist og rykka ned, og også Bjørn Tore Kvarme fra Utleira. I 92 kom Vidar Riseth fra Neset. Ikke superminimal risiko vil jeg si.

Så kan man påstå at signeringene utover 90-tallet bar preg av mindre risiko, da man begynte å signere toppspillere fra andre eliteserieklubber, men da forvaltet man et etablert vinnerlag.

Det hadde ikke vært en garanti for suksess å hente Nagelsmann, Klopp eller Guardiola hit, men det ville vært mindre risikofylt enn å hente Alfred. Men at det å hente Alfred, med den scoutingen som er gjort og den vurderingen av hans potensiale som er foretatt, skal være mer risikofylt enn hvem som helst andre som vi kunne (hvis-så-fremt) ha mulighet til å hente - det er jeg ikke med på. Tar Alfred hver dag i uka foran Horneland, Helstrup, Fagermo, Rekdal, Nordli eller Geir Bakke.

Om ikke annet så tenner det et håp om at vi kan få til noe - om at vi kan overprestere, om at vi kan få noe annet enn en som spiller oss ned og sier at vi må bli nummer 5.7.8 og 6 i noen år fordi vi er så langt bak de andre. Jeg tror ikke noe på det. Det går fort å få til noe bra i fotball hvis forutsetninger og mennesker "klikker på plass". Nr. 1, 2, 3 og 4 i eliteserien i fjor har vært innom OBOS i løpet av de siste seks sesongene, Glimt i 17, Viking i 18, Tromsø i 20 og Brann i 22.

Lykke til, Alfred, jeg er all on board, og så håper jeg av hele mitt hjerte at dette klaffer, og hvis det ikke skulle gjøre det så mener jeg det er verdt det å prøve - det er bedre å prøve hardt på å bli nummer en enn å slå seg til ro med noen som vi vet tar oss til femteplass.
_________________
Æ ønske mæ et lag fra Portugal eller Spania
Back to top
View user's profile Send private message
Habilos
Senior


Joined: 11 Aug 2008
Posts: 105
Location: Trondheim

PostPosted: 05.01.2024 17:20    Post subject: Reply with quote

Flott innlegg, jojojo! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
jacsonø
Veteran


Joined: 15 Aug 2011
Posts: 1614

PostPosted: 05.01.2024 17:31    Post subject: Reply with quote

jojojo Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59655
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.01.2024 21:35    Post subject: Reply with quote

Helt på slutten av Rotsekk resonnerte Johansson seg fram til det som har irritert meg litt med spørsmålene han har fått de siste ukene: Han har ingen grunn til å begynne å snakke norsk siden alle nordmenn forstår svensk - i motsetning til danskene.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2256
Location: Oslo

PostPosted: 05.01.2024 22:32    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp! Fantastisk innlegg Jojo
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3518
Location: Trondheim

PostPosted: 05.01.2024 23:31    Post subject: Reply with quote

Jeg tror klubbens bunnpunkt kom med Kjetil Rekdal. Det var på alle måter en falitt erklæring og et siste forsøk på å redde det hele. Det gikk ikke og katta og alt kom ut av sekken. En klubb uten penger. En klubb( dinosaur )uten noen strategi eller formening om hva de skulle gjøre videre.

Noe må ha skjedd når kassa var tom.
Realitetsorientering.?

Vi må igjen bli gode fort men på rette måten.
Jeg tror det var et godt valg å få en rutinert assistent med impulser fra flere miljøer og flere roller.

Får vi litt flyt fra starten av vil vi være gull utfordrer i 24 er min spådom.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 46, 47, 48  Next
Page 28 of 48

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb