|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Zorac Veteran

|
Posted: 08.11.2007 22:13 Post subject: |
|
|
Første omgang blei desverre prega av elendig dømming, stort sett konsekvent pro Odd. Kampen ble i stor grad ødelagt av utvisningen av han derre Glimtspilleren som kom etter et feil idømt frispark.
Uansett, jeg håper på Glimt. Mye artigere fotball enn Odd, samt at jeg ønsker Fevang fandenivold. Spillere som i snitt ødelegger minst en spiller i året har ikke noe i toppdivisjonen å gjøre.
Synes forresten handelspolitikken til satsende lag virker å ta helt av allerede fra startblokka. Det er så vidt stadionlys på arenaene i TL har slukket, men allerede snakker lag som Brann, Lillestrøm og Vålerenga om flere spillere de jobber hardt med å hente. De nærmest overbyr hverandre i ren desperasjon, og eksempelvis tilbyr Brann Huseklepp en lønn og sign-on-fee som tilsvarer det å kjøpe en meget habil TL-spiller fri fra kontrakt. Og dette er en spiller som har fått såpass lite spilletid at Brann må legge såpass store summer på bordet for ikke å miste ham.
Det er mange måneder til Tippeligaen 08 er i gang, så lagene har tid til å titte litt mer. Vi fikk Sapara for 10 millioner pga god timing, forhåndsjobbing og tolmodighet. Vi kunne sikkert fått en Andresen for 20.
Aalbu nevnte for kort tid siden at selv om VIF når har fått mange millioner fra sponsorer, kom de ikke til å handle som fulle sjømenn. Men de viser allerede at de har pengebruk som en. Omtrent fra siste dag i TL-07 henta de inn ny trener/midtbanestrateg, jobber med en spiller som Hæstad (og garantert fler) og skal hente inn et trenerteam som etter det jeg har forstått til slutt skal bestå av fem mann. Ambisjonsnivået er det samme som vi har hørt fra de fleste lag som har vært innom øvre halvdel av tabellen siden årtusenskiftet - best i Norge/Skandinavia/Norden, og markante i Europa. Innenfor varierende tidsrammer, selvsagt. Til og med nedrykkslaget Start, med stjernespillere i fri flyt ut dørene har denne ambisjonen. Og det skal skje i løper av fem korte år. De skal med andre ord sjokkere norsk og europeisk fotball på fire. Fra Adecco-ligaen får de ikke utrettet så mye i forhold til den målsetningen.
Jeg husker det glade 90-tall, da RBK var eneste klubb i Norge med særlig handlekraft. Da haglet det fra alle kanter om at RBK konsekvent henta toppspillere fra andre lag for så å benke og/eller ødelegge dem. I dag viser det seg at klubbene som har fått samme handlekraft i form av investorkroner i hvertfall ikke er noe bedre. Når lag som har landslagsspillere i enkelte posisjoner går etter meget dyre og etablerte spillere i samme posisjon fra andre topplag, skriker det om dårlige prioriteringer, usunn kjøpelyst, og etterhvert mistillitt fra minst en av disse toppspillerene. Det viser seg nemlig at en klubb som får låne rikingenes VISA-kort er like skjødesløse ved innkjøp som vi har vært på vårt verste. Om ikke verre.
Jeg ser en stygg tendens som ulmer i norsk fotball. Man begynner å få engelske tendenser hvor styggrike markedskrefter velger sitt lag som hobbyprosjekt, og vi ender opp med at det laget med rikest onkler tar over for de lagene med langsiktig og langsom oppbygd kompetanse og ressurser.
Det er i hvertfall to ting som skiller oss markant fra de andre topplagene i Tippeligaen. Pengene vi har, bruker og har brukt, er ervervet gjennom steintung langsiktig jobbing og skyhøy kompetanse. I tillegg viser vi i år i år igjen at kompetansen og erfaringen vår ikke skal undervurderes. Vi har meget godt utgangspunkt til å komme videre fra gruppespill i CL, og det med tidenes vanskeligste gruppe, tidenes kanskje tynneste spillerstall, og en elendig norsk sesong bak oss.
Jeg håper det viser seg at kompetanse på RBK-nivå ikke kan kjøpes for penger og hentes inn over natta i TL 2008. Vår suksess i CL i år begynte nemlig med steinhardt og målretta arbeid på starten av 90-tallet. Da var vi en liten fattig "drittklubb" som måtte krangle seg opp i verden mot alle odds. De fleste toppklubbene i Norge i dag hadde mått gjort det samme, om det ikke var for investorer og rike onkler med for mye penger og for lite hobbyer.
Jeg er i hvertfall stolt av å kunne si at CL 2007 er ene og alene vårt verk. Suksessen i år er på grunn av personer som Nils Arne Eggen, Erik Hoftun, Roar Strand og Bent Skammelsrud. Ikke John Fredriksen, Per Berg, eller menn i samtalegrupper med tøffe engelske navn som "HardBall".
Langt innlegg, men det måtte ut! _________________ Sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. |
|
Back to top |
|
 |
JellyFish Rutinert
Joined: 12 Jan 2004 Posts: 725 Location: 610 Hillcrest Drive
|
Posted: 09.11.2007 00:02 Post subject: |
|
|
Flott lesning Zorac! Du er absolutt ikke den eneste som er stolt over klubben og alt det den har fått til. Og ikke minst måten, som du sier. Hardt arbeid er blitt til erfaring og kompetanse som ikke kan kjøpes. Ikke bare kan vi være stolte av det, men det er også betryggende. Klubber kan vifte med millioner av kroner, men det betyr heldigvis ikke alt.
Heia Rosenborg _________________ John Mayer
music |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |