| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
bolgebah Veteran
|
Posted: 29.04.2015 14:32 Post subject: |
|
|
Fra samme serie: Den første innendørskampen. Det er vel nesten ingen som husker det i ettertid, men dette var kanskje seriegullet på 90-tallet vi var nærmest å miste. Vi vant "seriefinalen" på Aspmyra i tredje siste serierunde og skaffet oss dermed to poengs ledelse på Bodø/Glimt. I nest siste runde skulle Glimt til Åråsen, mens vi møtte et bra Start-lag på Lerkendal. Et sent seiersmål av Bjørn Otto Bragstad på en corner, kombinert med at Monsamjelden scoret 4 for Lillestrøm som vant 5-3, gjorde at vi sikret gullet før siste serierunde. Dette var viktig, fordi Glimt altså fikk spille på det slitte kunstgresset i Nordlandshallen (som stort sett bare de selv behersket) mot et Kongsvinger-lag som hadde null og niks å spille for, og vi skulle til Stavanger, der vi "alltid" tapte i de årene. Så også denne sesongen - 0-2 i en kamp der vi vel ikke var i nærheten av poeng.
Uten de Mjelde-scoringene ville nok denne avslutninga langt overgått den i 2001, da vi også slo tittelutfordreren (Lillestrøm) 2-1 på tampen av sesongen, men likevel ble fulgt til døra. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 29.04.2015 19:17 Post subject: |
|
|
| kentosd wrote: | | At seriefinalen fra 2006 ikke er høyere opp er vel litt merkelig? Det var jo et utrolig comeback. Kan banne på at det største øyeblikket blir da VIF vant i 2005... |
Tipper serieavslutningen 2004 er på topp 10.
På den kampen stilte jeg i dress på nedre vest. Måtte jo være kledd for anledningen  _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 29.04.2015 19:33 Post subject: |
|
|
Noe annet enn seriefinalen i 2004 ville være vås i mine øyne. Når gullet hoppet frem og tilbake flere ganger de siste minuttene.
https://www.youtube.com/w..._coh1aLtMk for de som vil mimre  _________________ «hater, hater, hater Molde by.» |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 29.04.2015 19:47 Post subject: |
|
|
Den ventetida fra dommeren blåste av på Lerkendal til jubelbrølet...
#denfølelsen _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Veteran

|
Posted: 29.04.2015 20:18 Post subject: |
|
|
Det var jo ikke bare at det hoppet frem og tilbake... Men det var like mange poeng, det var lik målforskjell... det gikk i vår favør pga. fler scorede mål!
Ja, man blir kanskje bortskjemt og "jaded" når man runder det 10. seriegullet på rad. Men når vi fikk det 13. sto jeg i stua og grein som ei kjerring. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 29.04.2015 22:52 Post subject: |
|
|
Tror det seriegullet, kombinert med Vålerengas brudd av rekka i 2005 var veldig viktig for økt interesse på midten av 2000-tallet. Jevnere serie har man vel ikke hatt i manns minne? Halve ligaen kunne ta medalje, den andre halvparten kunne rykke ned ved sesongslutt hvert år. _________________ @stranddh på twitter. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 01.05.2015 10:36 Post subject: |
|
|
| haavarl (i Mål og målgivende 2015) wrote: | | Note 2: Søder har til nå i år skåret like mange som RBKs toppskårer i hele 93-sesongen, Sørloth. |
Veldig bra av Søder, men litt til forsvar for Sørloth så dro han til Tyrkia i august det året. Fikk kun 13 seriekamper.
Husker den hyggelige mannen faktisk ble en anelse furten da jeg i en litt konstaterende tone spurte om kampen mot Viking i juli ble hans siste kamp på Lerkendal i Rosenborgskjorte.
Han mente selv han skulle være ute et par år og komme tilbake igjen til RBK, men slik ble det altså ikke. (Og det skjønte vel egentlig alle.)
I -93-stallen sto vi igjen med kun kantspiller Totto Dahlum å bruke som spiss da Gøran dro. Så var vel Riseth såvidt innom?
Rosenborg var i en krevende kamp mot Røkke den gangen. Ikke han i Molde dog, men det dreide seg om økonomi. _________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 01.05.2015 11:02 Post subject: |
|
|
| Styremedlemmer ble arrestert i full offentlighet under Skandia-cup på Ladesletta og greier. Mens resten av fotball-Norge toet sine hender, beklaget seg over at Eldar Hansen og co kunne drive med slikt, og hastig børstet støvet av bortgjemte kvitteringsbøker. Kunne skrevet en politisk thriller om det der. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.05.2015 18:03 Post subject: |
|
|
2003:
Rosenborg var ubeseiret på 11 hjemmekamper (9-2-0), og hadde 20 poengs forsprang på tabelltoer Bodø/Glimt da tre serierunder gjensto. Rosenborg hadde kun tapt én kamp hele sesongen, inkludert cup- og privatkamper. Før det smalt i form av Stabæk, som klarte å score seks ganger på Lerkendal. «Man snakker om å ha hjertestarter i garderoben. I dag burde vi hatt hjernestarter også», var RBK-trener Åge Hareides konklusjon etter kampen.
Les mer: RBKs største hjemmetap
1993:
Bodø/Glimt har sin siste mulighet til å ta igjen i Rosenborg i kampen om gullet, men den torpederes brutalt av LSK-spiss Mons Ivar Mjelde. Tre hodestøt og en kanon med venstre sørger for fire mål og bidrar til en toppscorertittel for Mjelde. Jan Ove Pedersen har alle tre innleggene til Mjeldes scoringer med hodet, mens Lars Bohinen står bak Mjeldes fjerde fulltreffer. Bodø/Glimt er sjanseløse, i en sesong som lenge så ut til å kunne ende med seriegull.
Les mer: Mjelde knuser gulldrømmen
1992 Rosenborg - Start:
Tidenes norske seriekamp? Det var det i hvert fall på den tiden. «En eller annen gang lykkes alle samtidig», sa Nils Arne Eggen – og hadde som vanlig rett. Bent Skammelsrud fikk 10 på VG-børsen, scoret to mål og herjet. Totto Dahlum gikk fra 5-0 med Start mot RBK i 1991 til 6-0 for RBK mot Start i 1992. 11-0 totalt på to kamper for Totto. RBK fikk ni mann på Rundens Lag, og fikk 83 poeng totalt på 11 mann mot Start. Tidenes børssum.
Les mer: «En eller annen gang lykkes alle samtidig» |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 16.05.2015 11:55 Post subject: |
|
|
| Jangusk wrote: | | trondhb wrote: | | 28 569 mot Lillestrøm, 12.10.1985 |
Det var en kul kamp ja. Sto rett ved midtstreken i en og en halv time før kampstart. Når kampen starta hadde jeg blitt dytta til 16 m mot klokkesvingen. Kan ikke forstå at det ikke var over 30 000 da de åpna porten ved klokkesvingen. |
Da var vi på omtrent samme sted den kampen. Startet selv et par meter øst for midtstreken litt før kampstart og ble trengt opp mot 16-meteren. Fikk jo bare bedre utsikt til Trond Sollieds mål.
Han var for øvrig kroppsøvingslæreren min og Nils Arne Eggens lærebok var pensum.
Husker at Sollied av og til satt og leste i boka når han hadde satt oss i gang. _________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 18.05.2015 07:32 Post subject: |
|
|
| Går det an å lete opp bilder fra kampen og sette setetellerautomaten til å finne ut hvor mange som var til stede? |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 18.05.2015 11:27 Post subject: |
|
|
Sikkert TV-bilder fra kampen, så du kan jo alltids prøve å telle folka på store stå, og anslå full sittetribune  _________________ «hater, hater, hater Molde by.» |
|
| Back to top |
|
 |
STRANDerGUD Veteran

|
Posted: 18.05.2015 15:22 Post subject: |
|
|
Hehe fasinerende hvor ivrige enkelte er på denne setetelleren, men har det ikke gått litt langt når man sitter å ser kampene i håp om å få telt over de tomme setene?
Ikke misforstå, jeg beundrer entusiasmen! _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin - |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.05.2015 20:36 Post subject: |
|
|
Det er duket for tredje og siste hjemmekamp i Champions League-gruppespillet mot Legia Warsawa.
RBK står med tre fattige poeng, men fortsatt en liten mulighet til avansement. Seieren kom i første hjemmekamp, mot regjerende Premier League-mester Blackburn, så på Lerkendal skal vi være sterke nok til å vinne mot de fleste. At vi ble rundspilt i de to forrige rundene av Spartak Moskva er ikke så nøye for den ti år gamle utgaven av meg selv, selvfølgelig vinner vi idag.
(...)
Det er nemlig mer som sitter igjen hos meg etter den novemberkvelden i 95. For til tross for at laget deres slapp inn både en, to, tre og fire mål mot en gjeng ukjente nordmenn, så sto de der. De sto der og sang. Og de sang høyt. «Legiaaaa, Legia Warsawa, Legiaaa, Legia Warsawa», og så videre. Der og da vektes interessen for den moderne supporterkulturen hos meg. Så lå den og vaket litt i bevisstheten de neste årene til dobbelmøtet med Galatasaray i 98, og min første bortetur i Europa. Når hele Ali Sami Yen stadion sto og trampet i takt var jeg frelst.
Les mer: I barndommens (Lerken)dal
 |
|
| Back to top |
|
 |
STRANDerGUD Veteran

|
Posted: 19.05.2015 21:29 Post subject: |
|
|
For en velskrevet og god artikkel. Nesten en liten tåre i øyekroken av å lese det der. Jeg kjenner meg veldig godt igjen, selv om jeg sjeldnere enn før er på Lerkendal å ser dem "live" _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin - |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 20.05.2015 21:50 Post subject: |
|
|
Takk for fine ord. Kvernet litt i bakhodet den der før den ble skrevet ned, ettersom den er mer personlig enn de andre innleggene som er skrevet så langt.
Meget positivt at Adressa har latt den ligge ute på forsiden i over et døgn, slik at flere får lese slikt fra supporterperspektiv og ikke bare saker om "bermen på supportertribunen." |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Legende

|
Posted: 20.05.2015 23:43 Post subject: |
|
|
Herlig tidsreise og godt håndverk!
Selv er jeg fortsatt lei meg for at det stort sett var på Åråsen jeg fikk sett spillerne "mine", da geografi gjorde det vanskelig med annet. Jeg gikk rett og slett glipp av CL-eventyret fra tribuneplass. Men heldigvis har jeg klart å holde på RBK okke som, og det er en del av meg og min identitet selv om det var TV og i visse tilfeller radio som sto for formidlingen i stedet for iakttagelse på Lerkendal.
Kjernen gjør en fantastisk jobb, og har vokst til en fantastisk institusjon rundt Rosenborg. Det er et viktig innlegg du har, for det viser at folk er på Øvre Øst for og på grunn av klubben, ikke for å samles og lage kvalm. Enkelte virker å mene at det er tilfeldig om man havner i Kjernen, Vigrid eller Hells Angels, fordi alle disse grupperingene gir tilhørighet til "svake sjeler" som trenger samhold og en identitet som er mer skremmende og voldsom enn medlemmene er på egenhånd. Slik er det altså ikke.
Takk til Øystein, og takk til Kjernen m/ undergrupper! _________________ Consider sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. -Aleister Crowley |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 21.05.2015 12:30 Post subject: |
|
|
Målsjanser første 9, 2009: 47
Målsjanser første 9, 2010: 36
Målsjanser første 9, 2015: 91
Ikke helt grunnløst å mene at Hamrén ble i kjedeligste laget for Rosenborg ...
 _________________ Si ifra når det trengs - www.facebook.com/motfylla |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran

|
Posted: 21.05.2015 17:52 Post subject: |
|
|
Men samtidig fler under Rambo i 08 enn under begge Hamrén-årene.
Det kan jo også brukes til noe. Vi spilte vel ikke akkurat bedre og mer underholdende under Rambo enn under Hamrén.. _________________ Eks Iruretagoyena. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 24.05.2015 21:39 Post subject: |
|
|
Kvartfinale i NM 1992, RBK - Strømsgodset 7-0.
Målscorere: Gøran Sørloth, Trond Henriksen, Rune Tangen, Kåre Ingebrigtsen, Roar Strand, Kåre Ingebrigtsen, Ola By Rise.
Det var en artig kamp det også. Og alle unnet Ola den revansjen.
Adressa har dukket ned i RBK-arkivet sitt og servert følgende til glede for gamle og nye RBK-supportere:
"Da tre RBK-trenere scoret
Tre RBK-spillere som senere skulle bli hovedtrenere, scoret i en og samme kamp."
Bilde fra artikkelen i Adressa. De har ikke angitt fotograf.
| Quote: | [ ... ] at keeper Ola By Rise scoret var helt enestående. Det skjedde bare denne ene gangen på 349 kamper. Scoringen kom på stillingen 6-0 etter at Strømsgodset hadde vært totalt utspilt og oppgjøret var gått over fra kamp til show.
Keeperlegenden hadde ikke scoret siden han var guttespiller i en kamp mot Freidig i 1975. Mot Godset sto han arbeidsledig i 89 minutter. Det 90. brukte han til å sette straffesparket i mål. Den ene målvakten skjøt, mens den andre slengte seg til feil side.
14 000 på tribunen hadde det fryktelig moro. Bølgen begynte å gå på 5-0. På tribunen satt blant andre proffagent Rune Hauge og så «sine varer» stige i verdi. Han skulle kommet til å vise flere av spillerne veien til andre ligaer.
Året før hadde RBK, og særlig Ola By Rise, lidd et av sine bitreste nederlag med tap 2-3 for nettopp Strømsgodset i cupfinalen. |
_________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Veteran

|
Posted: 24.05.2015 22:10 Post subject: |
|
|
Adressa: "Da Ivers scoret seks"
| Quote: | «Kronen på verket satte han med sitt seriemål nummer 30 på Lerkendal i går, - en eventyrlig scoring hvor Odd med «brassespark» klemte til ballen et par meter oppe i luften ved 16-meteren og prosjektilet føk inn nede ved stolpen hos «Bonden» Sørli.»
Denne malende beskrivelsen oppsummerte en kamp med ni scoringer. RBK vant 7-2 og Odd Iversen scoret seks av dem, fire assistert av Harald Sunde.
[ ... ] Dessverre var det få vitner til Ivers-showet, sannsynligvis fordi serien var avgjort for lengst. Bare 3275 betlande tilskuere var bunnrekord for toppserien. Tilskuertoppen ble nådd i hjemmekampen mot Lyn med 21 583 tilskuere. Den tapte RBK 2-4.
[ ... ] I den sedvanlige oppsummeringen av kampen skriver referenten om Vålerengas spillere: «Tross 7 baklengsmål var Helge Sørli i goalen best, selv om han muligens kunne avverget et par scoringer.»
Rosenborg scoret 53 mål den sesongen, og Odd Iversen sto altså for 30 av 53. Bare to av dem på straffespark. |
_________________ - Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl, men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 24.05.2015 23:32 Post subject: |
|
|
Du vet du er overkjørt når du slipper inn 7 og keeper er lagets beste  _________________ «hater, hater, hater Molde by.» |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.05.2015 12:52 Post subject: |
|
|
Høsten 1960 var en ellevill tid på Lerkendal. Troillungan sjarmerte Trøndelag i senk.
Spørsmålet er om ikke fotballhysteriet denne høsten overgår alt annet i RBKs omfattende historiebok.
Høydepunktet var selvfølgelig cupfinalen, men opptakten var eventyrlig nok. Semifinalen borte mot Sandefjord hadde i utgangspunktet en klar favoritt – og det var ikke Rosenborg. Dagbladet hadde tippet 4–0 til Sandefjord. De var ute etter å spille sin tredje cupfinale på fire år.
«Det er nesten ikke til å tro! Trøndelag har fått sin første finalist i cupmesterskapet.» Det skrev Adresseavisens utsendte Arne Aanstad. Han sparte ikke på superlativene, og mest skryt fikk kapteinen: «Rosenborgs innsats står og faller med humør og spill hos lagkapteinen, Kåre Rønnes. Da han et stykke ut i kampen begynte å få strømpene ned på hælene, anta man hvor landet lå. Etter å ha spilt dårlig i flere kamper, blomstret han ut for fullt i dag og ble banens dominerende spiller.»
Les mer: Troillungan sjarmerte alle |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 30.05.2015 12:48 Post subject: |
|
|
Bilder jeg ikke har sett før i alle fall: Dinamo Moskva 5-1 Rosenborg (1992). Fant ikke noe av hjemmekampen som endte 2-0 i dobbeltoppgjøret. _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.05.2015 16:27 Post subject: |
|
|
Da leitet du ikke godt nok: Rosenborg - Dinamo Moskva
Men takk for klippet av bortekampen!
Ellers i gamle dager:
For jeg kommer aldri til å gå med på at det jeg var en del av på Asfaltbiten i 96 har vokst seg frem til noe annet enn en fantastisk og fanatisk supporterkultur tilknyttet Rosenborg.
Tuftet på ekte kjærlighet, engasjement og samhold. At det skulle være et ynglested for hat og forakt kjenner jeg med aldeles ikke igjen i. Jeg tror aldri mine foreldre hadde betenkeligheter med at jeg var en del av dette, og jeg håper for all del at andre ikke har betenkeligheter med å sende barna sine på fotballkamp.
Kjernen og Asfaltbiten tente en glød i mange av oss. Vi fant noe vi sammen, uavhengig av hvem vi er og hvor vi kommer fra, hadde til felles. Det er ingen steder jeg har klemt så mange vilt fremmede som på supportertribunene på Lerkendal. For her er vi i samme svarte og hvite båt.
På Asfaltbiten raste vi mot gjerdet i gledesrus, og det gjorde vi sammen. Vi karret oss opp meterskanten til plassene våre igjen, sammen. Asfaltbiten var arnestedet for meg. For kjærlighet og engasjement. Som jeg håper og tror at Øvre Øst vil bli for mange kommende generasjoner Rosenborgsupportere.
Les mer: Asfaltbiten: Der jeg ble en del av Kjernen, og Kjernen ble en del av meg
 |
|
| Back to top |
|
 |
|