English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2007
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
NYTTIG INFORMASJON
 BILLETTER
 VEIBESKRIVELSE
 BORTESUPPORTER
 INNMELDING I KJERNEN
SAMLING I BUNN
 GRATIS RBK E-POST
 MULTIMEDIA
 BOKHANDEL
 SPILL
 ANDRE I SVART-HVITT
 AUTOGRAFER
 LINKER
RBKweb
 RSS-KANAL
 ARKIV
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 TA KONTAKT
 BRUK SOM STARTSIDE
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messages   Log inLog in 
Videoanalyse
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Haugen
Veteran

PostPosted: 26.04.2007 12:58    Post subject: Reply with quote

Det er vel ikke helt avklart enda, men ser ikke ut til at det blir han.
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 26.04.2007 13:10    Post subject: Reply with quote

Erik wrote:
Utenfor banen, er han det beste som har skjedd oss på lang tid.

Da glemmer du vel Ståle Stil med Rosenborg-rap?
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 26.04.2007 13:24    Post subject: Reply with quote

Jeg ser en stor svakhet med system: Motstanderne blir ikke registrert. Håper RBK på good-will fra samtlige motstandere?

Samtidig blir det feil å påstå at det ikke fins andre systemer som leverer analyse i sanntid. Nevnte Sportbladet Zoom gjør det ved hjelp av kameraer!

Det virker for øvrig som om RBK egentlig ikke ville avsløre prosjektet allerede nå. Tørum nevnte ingenting da jeg snakket med ham om (video)analyse, ProZone osv. før helga.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Erik
Veteran

PostPosted: 26.04.2007 13:38    Post subject: Reply with quote

Beklager Torbjørn, at jeg kan glemme noe sånt Embarassed
Back to top
joko-
Veteran

PostPosted: 26.04.2007 13:39    Post subject: Reply with quote

Hehe, Rosenborg-rap.... herregud å teit Very Happy
quarterback
Junior

PostPosted: 17.09.2007 13:39    Post subject: Svein Maalen Reply with quote

Noen som vet hvem denne karen er, og hvordan han har gjort seg fortjent til å få jobben som videoanalytiker for RBK?

Jeg stiller meg meget tvilsom til denne såkalte analytikeren som sitter å vurderer RBKs motstandere og hvilke kunnskaper han måtte innha.

Når Vålerenga ansatte Drillo som analytiker bør vel RBK kunne matche dette. Selv om jeg ikke likte spillestilen til Drillo på 90-tallet så var han (og fortsatt er), en meget dyktig person faglig sett.
Back to top
Valiant
Senior

PostPosted: 17.09.2007 15:16    Post subject: Reply with quote

jeg har for så vidt gått og ventet på et slik innlegg ...

for video-analysene taler jo imot felles konsensus her inne ...

hehe ...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 17.09.2007 16:22    Post subject: Reply with quote

Han er tydeligvis sportslig ansvarlig i Kattem.

Han hjelper faktisk også til på A-landslaget:

Adressa 26.03.07 wrote:
Du tror det kanskje ikke. Men ifølge landslagets analytiker Svein Maalen spilte Norge lørdag en av sine bedre kamper det siste året.

I seks timer natt til søndag satt Maalen foran skjermen og analyserte hver enkelt spillers innsats mot Bosnia. Og spillerne fikk i går, tross et fiaskoresultat, overlevert materialet som viser flere plusser enn minuser.

- Kampen var en av de bedre Norge har spilt mens jeg har analysert, sier Maalen, som også presiserer at det viktigste selvsagt er å score flest mål.

Han har vært ansatt i NFF med analyse som jobb i ett år.

Gir spillerne karakterer
Ved bruk av videobilder, og med pc som verktøy, går han inn på alle involveringer, defensive og offensive, nordmennene er innblandet i. Ut ifra dette gjør han en spilleranalyse som ender med en karakter. Han vil ikke konkretisere hva han kom frem til hos hver spiller.

- Men generelt viser kampen at det ikke er noen grunn til å grave seg ned. Alle spillerne presterte minst på pari ut i fra vårt verktøy. Det var mye positivt, og normalt vinner vi en slik kamp med tre eller fire mål, sier mannen med et etternavn Norge sliter med å lage.

Upresise avslutninger
- Vi er for upresise i avslutningene. Det er der problemet ligger, for vi kommer til sjanser gjennom til dels godt spill. Kollektivet var bra, og vi skaper masse, mener Maalen, som kom til 15-3 i sjanser for Norge.

- Hva kan spillerne lære av en slik analyse?

- De kan forsterke det som er bra. Og rette opp det som er mindre bra. Når det for eksempel gjelder pasningsvalg kan man få en bedre oppfatning av ulike situasjoner som man kan hente igjen i en senere kamp. I denne kampen får spillerne faktisk vite at det var en bra kamp, til tross for resultatet, forklarer Maalen, som også er Rosenborgs analytiker.

- Bruker spillerne dette da?

- Vi kan ikke tvinge noen, og det er varierende hvor mye man vil vektlegge det. Men muligheten er i alle fall der, sier Maalen.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 28.09.2007 10:34    Post subject: Reply with quote

Får skylde på at jeg har mye å gjøre på andre fronter, fordi jeg har allerede i et par uker visst at RBK har montert antenner på kunstgressbanen: RBKs supersystem snart bruksklart

Jeg er ikke ut etter å ødelegge moroa, men jeg kan fortsatt ikke se hva som er så utrolig bra med XYZ-systemet. Noen innvendinger:

1. Bare RBK-spillerne blir registrert. Det må da være svært nyttig å se hvordan de er plassert i forhold til motstanderne?

2. Man må ha spesialtilpassede fotballer med radiosendere. Det høres jævlig dyrt ut; må jo ha X antall til hver kamp.

3. Å montere på radiosendere på spillerne virker for meg veldig gammeldags, og slett ikke optimalt.

4. Også flere andre systemer har sanntid datainnsamling og presentasjon.

Med andre ord syns jeg at f.eks. Sportbladet Zoom utviklet av svenske Tracab virker som et mye bedre system. UEFA (sluttspillet i CL) og Royal League brukte også systemet sist sesong.

Full spesifikasjon wrote:
Examples of graphics are shot distance, ball speed, distance covered by the players and teams and heat maps.

Her er det video og ikke radiosendere som brukes for å lage sanntidsstatistikken, som følger spillere på begge lag og ballen.

Quote:
Tekniken bygger på bildbehandling. Fyra till åtta kamerapar monteras vid sidan av fotbollsplanen. Varje kamerapar bevakar en viss del av planen. Genom att de sitter en bit från varandra blir det en stereoeffekt som systemet använder för att räkna ut positionerna.

Systemet är utvecklat på Saab Bofors Dynamics och bygger i grunden på teknik för målsökande robotar och spaningssystem.

- En utmaning med att gå från robotar till fotboll är att få tillräcklig precision, en annan är väderleksförhållandena. Det kan växla mellan regn och stark sol med många skuggor, säger Leif Haglund som ansvarar för sensorutveckling på Saab Bofors Dynamics.

(...)

Kamerorna klarar av att se skillnad på de olika lagen, men inte på de olika spelarna inom samma lag.

- Än så länge måste vi ha viss handpåläggning under matchens gång, säger Leif Haglund.

Varje match övervakas därför av en operatör som rycker in om systemet blandar ihop spelarna.

Läs mera: Full bollkoll med bildbehandling

Jeg antar at også RBK trenger å ha en operatør under kampene - i det minste for å kontrollere, og dermed er ikke det noen svakhet for Tracab.

XYZ-sporttracking ligner mye på systemet til tyske Cairos:

Quote:
Cairos använder radiosändare för att följa boll och spelare (tekniken har tidigare presenterats i Ny Teknik). Runt planen riggas ett antal antenner som fångar upp signalerna.

(...)

- Jämför med Cairos är Tracabs system en tiopotens billigare, kommenterar Håkan Ramsin, på riskkapitalbolaget IT Provider.

At UEFA altså valgte Tracab bør være et tegn for RBK. Jeg vet ikke nøyaktig pris for å installere systemet på Lerkendal, men at Aftonbladet hadde råd til å montere det på samtlige 14 arenaer i Allsvenskan, bør være et godt tegn.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 11:49    Post subject: Reply with quote

Det jeg er mest redd for ved dette systemet er at det vil bli satt et ekstremt fokus på fysisk form og løpskraft fremfor det tekniske, plassering i forhold til motspiller, samspill og det som går selve fotballspillet.

Sitat fra artikkelen:

.Vi vil få vite hvor langt vi løper, hvor fort, hvilken toppfart vi har under kamp, hva er avstanden på hver sprint, hvilken puls spiller vi med, ramser Tørum opp.

Disse opplysningene skal hjelpe trenerteamet med å utforme treningsopplegget for hver enkelt spiller.

–.Hva er det som er best trening for Strand? Er det å løpe i skauen, eller spille småspill på en bane? Det kan godt være det er vel så riktig med en løpetur i skauen for ham, sier Tørum.

Begynner man å vurdere fysisk trening uten ball som et bedre alternativ enn trening med ball tror jeg man er på ville veier.
Back to top
Manus
Veteran

PostPosted: 28.09.2007 12:24    Post subject: Reply with quote

Har ingen tro på at utholdenhentstrening over lange distanser har noe for seg i fotball. Er det så vanskelig for RBK å gå tilbake til Hoff & Helgerud? Resultatene på nittitallet og Moldes sølvsesong er jo grunn god nok til å satse på trening med fotball.
Back to top
Clash
Senior

PostPosted: 07.11.2007 14:46    Post subject: Reply with quote

Når vi snakker om kampstatistikk. Så på kampen i går at de opererte med antall løpte meter pr. spiller. Men klarer ikke å finne igjen noe slikt på nett. Noen som vet om denne informasjonen ligger ute?
SoZo
Rutinert

PostPosted: 07.11.2007 14:51    Post subject: Reply with quote

Så at Steffen hadde løpt ca 4500 m rett etter det første målet.
Høres veldig mye ut til å være ham, isåfall må vel Skjelbred ha løpt over 10000m på det tidspunktet Wink
2mas
Sjef

PostPosted: 07.11.2007 20:11    Post subject: Reply with quote

Også på Stamford Bridge ble det ført sanntidsstatstikk på antall løpte meter. Vet at RBK fikk tak i statistikken i etterkant, men det ble ikke delt ut til media.

Antar det er Tracab-opplegget UEFA fortsatt bruker. Det ble montert før kvartfinalene i vår. Antar UEFA fikser sånt på Lerkendal også om vi spiller kvartfinale mot Inter i mars. Wink
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Page 5 of 5

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

© 1999-2007 RBKweb