| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Zorac Veteran

|
Posted: 05.05.2007 14:56 Post subject: |
|
|
Dette blir litt på siden av debatten, men synes folk det er bedre med slike oppstillinger:
| Quote: | | Brann stiller trolig slik (4-4-2): Opdal – Dahl, Sigurdsson, Bjarnason, Hanstveit – Solli, Gashi, Andresen, Vaagan Moen – Helstad – Sæternes. |
(fra nettavisen)
enn å spille med mye utlendinger?
Brann ser altså ut til å starte med 2 bergensere (Opdal og Hanstveit) mot Start. Hadde det vært bedre eller værre om de "ikke-bergenske" var kun svensker eller dansker? hva med afrikanske?
Personlig mener jeg at det har lite å si hvor spillerene kommer fra, så lenge de lokale blir prioritert. Nordmann og trønder er to forskjellige ting, og så lenge en spiller ikke er trønder, mener jeg det er det samme om han heter Pettersen, Sanchez, Hallgrimson eller Ntobo til etternavn. _________________ Sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. |
|
| Back to top |
|
 |
Sølve Proff
|
Posted: 05.05.2007 16:04 Post subject: |
|
|
| Det er nå fortsatt 3,5 timar frå Odda til Bergen, og Opdal heldt med Rosenborg før han gjekk til Brann. |
|
| Back to top |
|
 |
Mainn Proff
Joined: 08 Sep 2006 Posts: 438 Location: Vest /øst / nord/ sør
|
Posted: 05.05.2007 16:55 Post subject: |
|
|
| Personlig mener jeg det er stor forskjell på om det er Nordmenn istedefor svensker eller japanere i RBK. Jeg klarer ikke å identifisere meg med utlendinger like godt som nordmenn, dette fordi jeg er nordmann selv. Men Eliteserien i dag er såpass sterk at man med vansker vil kunne lage et godt nok lag bare med Trondheimere. Derfor må man ut av provinsen & lete andre steder i landet. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Veteran
|
Posted: 05.05.2007 17:13 Post subject: |
|
|
| For meg er det stort sett likegyldig hvor de kommer fra så lenge de presterer på banen. Men det er jo klart at man blir litt mere engasjert når det er lokale gutter. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Rutinert
|
Posted: 05.05.2007 17:25 Post subject: |
|
|
| Et annet spørsmål er hvor det blir av de egenutviklede spillerne til Brann.. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 05.05.2007 18:41 Post subject: |
|
|
Ikke bli ovenpå nå, Bommel. Det er først nå i det siste at vi har fått frem egne spillere, og det er bare to av dem som har prestert noe av betydning. _________________ The man with the cure |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Rutinert
|
Posted: 05.05.2007 18:42 Post subject: |
|
|
Med tanke på at det er rosenborg som har fått høre det på grunn av dårlig bruk av talenter synes jeg vi har god grunn til å smile litt når vi ser Brann  |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert

|
Posted: 06.05.2007 04:24 Post subject: |
|
|
Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke skjønner det der med at folk ikke klarer og identifiere seg med spillere fra andre land. Personlig så holder jeg med laget Rosenborg. RBK har forskjellige spillere til enhver tid, og noen av de kan ha spillt på et lag men hatet året før, men når de kommer til oss så blir de en del av laget og blir akseptert. Det er vel meget få spillere i Norge i dag som aldri ville blitt akseptert av fansen(les Hoset). Personlig så liker jeg typene som Traore og Kone, og den entusiasmen og spillegleden de viser, en spilleglede det ikke er like lett og spore hos andre i stallen( eks Kvarme og Riseth). Argumentene mot spillere fra andre land er i mine øyne en logisk brist i seg selv. Så lenge en spiller presterer på et høyt nivå og tilfører klubben noe godt, så spiller det liten rolle om han kommer fra Byåsen eller Papa Ny Guinea. Jeg jubler like herlig om det er Dorsin eller Iversen som scorer. Mål er mål. Og en god prestasjon er en god prestajon. I svart og i hvitt. _________________ Når du sier så mye som jeg gjør, så stemmer det ikke alltid - N.A.Eggen |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Rutinert
|
Posted: 06.05.2007 07:59 Post subject: |
|
|
| Enig med SoZo. Selvfølgelig hyggelig (og også viktig) at man har med noen lokale helter fra regionen, men bortsett fra det kommer det på ett ut for meg hvor spillerne kommer fra så lenge de gir jernet for klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.05.2007 14:16 Post subject: |
|
|
| Tror vi kan vente oss en utlendings-vinkling hos TV2 i kveld. De er veldig opptatt av at Konan og Traore er vraket. |
|
| Back to top |
|
 |
joko- Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Senior
|
Posted: 11.05.2007 14:39 Post subject: |
|
|
Spesielt når de stort sett har prestert bedre enn sine norske konkurrenter, enten på trening eller i kamp. Tenker da på Kone spesielt, som klart burde få sjansen istedet for Iversen, i tillegg er det skuffende at Traore mister plassen selv om han har vært hakket bedre enn Braaten i de foregående kampene. _________________ "I think I mentioned to Bob [Geldof] I could make love for eight hours. What I didn't say was that this included four hours of begging and then dinner and a movie."
-Sting |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Junior
|
Posted: 11.05.2007 23:02 Post subject: |
|
|
| Sånn blir det når treneren er lite erfaren og ikke har guts nok til å tenke langsiktig. I stedet for å ha fokus på å bygge et storlag til høsten med noen spennende typer på topp safer han på det gamle og trauste som Storflor og Iversen. |
|
| Back to top |
|
 |
Mainn Proff
|
Posted: 12.05.2007 15:00 Post subject: |
|
|
| bygger ikke storlag med individualister. Tenk før du poster. |
|
| Back to top |
|
 |
VerneTroyer Veteran

|
Posted: 12.05.2007 15:03 Post subject: |
|
|
Bare se på "Los Galactios", det. Bare store navn, intet lag. _________________ "Itj roit dåkk så langt ut på jorde at dåkk itj sjer traktor'n eingang!"
N.A. Eggen |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Junior
|
Posted: 12.05.2007 15:24 Post subject: |
|
|
| Mainn wrote: | | bygger ikke storlag med individualister. Tenk før du poster. |
De beste lagene har spillere med gode individuelle ferdigheter kombinert med et sterkt kollektiv. Fatter ikke at det skal være motsetning på dette? Det RBK (og norsk fotball forøvrig) har manglet de senere årene er spillere med bedre individuelle ferdigheter. Det lyser gjennom hver gang man møter god europeisk motstand.
Mainn: Har du sett norske lag møte internasjonal motstand de siste årene? Det er ikke på samhandling, innsats, fysikk og taktkk vi er for svake på. Ønsker du et RBK-lag bestående av gråstein i angrepsrekka som løper 20 kilometer hver kamp og er sinnskt gode på innkast og hodespill men som ikke har teknikk, hurtighet og dribleferdigheter? |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Junior
|
Posted: 12.05.2007 15:29 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: | | Bare se på "Los Galactios", det. Bare store navn, intet lag. |
Hva med fjorårets Barcelona? Ekstremt gode individuelle ferdigheter på topp med Etoo, Messi og Ronaldinho. Gode individuelle ferdigheter på midtmanen med Iniesta, Deco og Xavi. Likevel et godt kollektiv fordi de er samspilt og har typer som passer i de rollene de spiller i. |
|
| Back to top |
|
 |
Mainn Proff
|
Posted: 12.05.2007 15:44 Post subject: |
|
|
| Tror du lever i en liten drømmeverden. Jeg snakker om RBK, du om Barcelona. En liten forskjell der du. Å kalle Deco, Iniesta & Xavi for individualister er en sannhet med modifikasjoner. Disse er slitere, som jobber som terrier på midtbanen. Men ja, de har også spesielle tekniske ferdigheter, slike vi gjerne finner på Barcelona, Real Madrid etc. Slike har vi ikke i RBK. Derfor må vi nok nøje oss med Trauste, men gode spillere, som spiller mest på det kollektive, slik Brattbakk, Ivers, Mini & co gjorde i Milano en høstkveld i 96. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Junior
|
Posted: 12.05.2007 16:14 Post subject: |
|
|
Er totalt uenig med deg. Selvsagt kan vi ikke legge lista på Barcelona-nivå. Men det viser at den modellen de jobber etter fungerer. Et lag med gode individuelle ferdigheter kan samtidig være et godt kollektiv. Barcelona har ekstreme individualister på topp som kan utrette det helt utrolige. Som du sier har de spillere på midtbanen som kan kalles slitere, men med gode ferdigheter i tillegg. Men det har jo vi i RBK også! Sapara, Tettey og Ciljan er i norsk målestokk spillere med meget gode ferdigheter og likevel slitere som et lag trenger for at det skal bli komplett. Midtbanen vår er mer enn bra nok!
På topp kreves det imidlertid andre ferdigheter: Vi må ha dribleferdigheter, teknikk og hurtighet. Nytter ikke å basere et angrepsspill på innsats, spillerforståelse og duellkraft - noe vi har gjort de siste årene med Frode Johnsen, Solli, Storflor, Iversen og Karadas. |
|
| Back to top |
|
 |
VerneTroyer Veteran

|
Posted: 12.05.2007 16:19 Post subject: |
|
|
| Kent wrote: | | VerneTroyer wrote: | | Bare se på "Los Galactios", det. Bare store navn, intet lag. |
Hva med fjorårets Barcelona? Ekstremt gode individuelle ferdigheter på topp med Etoo, Messi og Ronaldinho. Gode individuelle ferdigheter på midtmanen med Iniesta, Deco og Xavi. Likevel et godt kollektiv fordi de er samspilt og har typer som passer i de rollene de spiller i. |
"Los galactios" er kallenavnet på Real Madrid, og det var de jeg siktet til, ikke lagmaskineriet Braca. _________________ "Itj roit dåkk så langt ut på jorde at dåkk itj sjer traktor'n eingang!"
N.A. Eggen |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Rutinert
|
Posted: 12.05.2007 16:39 Post subject: |
|
|
Det å ha individuelle ferdigheter har da ingenting med å være individualist å gjøre...? For å få til godt lagspill må man først og fremst ha gode individuelle ferdigheter, ihvertfall hvis lagspillet skal innebære kreativ angrepsfotball med presist pasningsspill (og ikke minst ballmottak...).
Våre afrikanere er da like mye lagspillere som de spillerne vi har fra før. Som alle ferske og ikke minst unge spillere så tar det derimot litt tid før man i størst mulig grad foretar kloke valg med liten risiko for brudd imot. |
|
| Back to top |
|
 |
Kent Junior
|
Posted: 12.05.2007 16:42 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: | | "Los galactios" er kallenavnet på Real Madrid, og det var de jeg siktet til, ikke lagmaskineriet Braca. |
Er klar over at Galacticos er Real. Var derfor jeg siktet på Barcelona for å vise at det kan lages et godt maskineri med gode individualister hvis man har en bra trener som står bak. |
|
| Back to top |
|
 |
Mainn Proff
|
Posted: 12.05.2007 17:20 Post subject: |
|
|
| Vil tro det nytter med spilleforståelse & fart fremme i angrepet. Det får vi i kampen mot Godset antar jeg. Håper på mange innlegg som Ivers ekspederer videre i mål. |
|
| Back to top |
|
 |
VerneTroyer Veteran

|
Posted: 29.10.2007 22:44 Post subject: |
|
|
| Sølve wrote: | | Det er nå fortsatt 3,5 timar frå Odda til Bergen, og Opdal heldt med Rosenborg før han gjekk til Brann. |
Hvorfor? Fordi han er halvt trønder. Nord-trønder og namdaling, til og med.
For å komme litt inn på topic igjen; Hvor stammer navnet Hedley fra? Har "Brutter'n" (og Kevin, selvsagt) engelske aner? _________________ "Itj roit dåkk så langt ut på jorde at dåkk itj sjer traktor'n eingang!"
N.A. Eggen |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.10.2007 23:29 Post subject: |
|
|
| Faren til K&K heter vel faktisk Hedley Kåre Ingebrigten (det motsatte av eldstesønnen). Det er muligens han som har engelsk mor eller far. |
|
| Back to top |
|
 |
|