| View previous topic :: View next topic |
| Skal Bosman-spillere plasseres på benken? |
| Ja! |
|
65% |
[ 79 ] |
| Nei! |
|
34% |
[ 42 ] |
|
| Total Votes : 121 |
|
| Author |
Message |
joko- Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
knerten_10 Veteran

|
Posted: 05.01.2007 17:06 Post subject: |
|
|
Helt enig, uten han er vi sjanseløs ute i Europa. _________________ Alexander Hleb <3 |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 05.01.2007 18:23 Post subject: |
|
|
Knerten_10,
he he,
ja alt står og faller på Braaten...
Skriver han under er vi sikret suksess i Europa. Uten ham er alt håpløst.
Forresten litt rart du ikke tar med Tettey i denne sammenhengen også...
Tenk bare på hvordan det ville gått i fjor høst uten Braatens mange mål og assists? _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 05.01.2007 18:45 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Det er forsåvidt greit nok, men dess tidligere vi vet at det forlater oss, dess bedre tid har vi til å finne erstatterene eventuelt prioritere andre spillere i førstellveren.... |
Tror egentlig ikke dette er noe stort problem. Som 2mas skrev i en post tidligere, så tror jeg Bratseth har mer kontroll på dette enn hva han gitt/gir utrykk for i media. _________________ The man with the cure |
|
| Back to top |
|
 |
knerten_10 Veteran

|
Posted: 05.01.2007 19:01 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Knerten_10,
he he,
ja alt står og faller på Braaten...
Skriver han under er vi sikret suksess i Europa. Uten ham er alt håpløst.
Forresten litt rart du ikke tar med Tettey i denne sammenhengen også...
Tenk bare på hvordan det ville gått i fjor høst uten Braatens mange mål og assists? |
Latterligste innlegget jeg har lest på lenge.
1.) Sa jeg at hvis han skriver under er vi sikret suksess i Europa?
2.) Hva faen mener du med Tettey? Har det noe som helst med saken å gjøre?
3.) Braaten var meget god i høst, og presterte på et høyt og jevnt nivå. Er det bare mål og assist som betyr noe for deg angående hva en spiller presterer? Ser du egentlig kampene? Braaten var veldig god i høst. I tillegg hadde han 2 mål og 1 assist siden Tørum tok over. Er det så dårlig det da?
4.) Jeg antar at innlegget ditt var ironisk, selv om det ikke akkurat var suverent framstilt.
5.) Hvis du er ute etter å diskutere seriøst: Det jeg mente er at Braaten er den spilleren på Rosenborg (muligens i tillegg til Sapara) som har et toppnivå av god internasjonal klasse. I en kamp vi sliter mot et etablert og solid forsvar, er vi helt avhengig av en uforutsigbar og ferdighetsmessig ekstremt god spiller som Daniel Braaten for å få til noe. Er du uenig i det? Har riktig nok brukt dette argumentet mange ganger, men så du kampen mot Real da Braaten HERJET med den beste venstrebacken i verden de siste 10 årene. _________________ Alexander Hleb <3 |
|
| Back to top |
|
 |
LOST Senior
|
Posted: 05.01.2007 20:42 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | Helt enig, uten han er vi sjanseløs ute i Europa. |
mener du virkelig dette? eller overdriver du til de grader for å få frem poenget ditt?
Håper og tror RBK vil strekke seg laaagt for å beholde han... |
|
| Back to top |
|
 |
Vemundo Proff
|
Posted: 05.01.2007 22:33 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Må nesten spørre om det er noen som veit: Når f.eks. Riseth forlenget kontrakten sin i april i fjor; gjaldt den nye kontrakten fra f.eks. 3. april eller fra 1. januar i år?
Jeg har nemlig alltid innbilt meg det siste, men forsto vel at jeg muligens alltid har tatt feil, da tilfellet Iversen dukket opp; han får jo bedre betingelser fra 01.01.07, ikke 01.01.09. |
Jeg vet ikke hvordan dette foregår men har alltid antatt det første, hvis ikke er det jo liten grunn for spilleren til å skrive under? Det er jo nettopp det å gå opp i lønn i det kontrakten skrives under som er spillerens motivasjon slik jeg ser det. I visse tilfeller vil kanskje spilleren sikre seg en forutsigbar fremtid, så da kan en lengre kontrakt være motivasjon, men jeg vil tro det er underordnet pengene (selv om Iversen hevder noe annet i avisa i dag). |
|
| Back to top |
|
 |
knerten_10 Veteran

|
Posted: 06.01.2007 13:40 Post subject: |
|
|
| LOST wrote: | | mener du virkelig dette? eller overdriver du til de grader for å få frem poenget ditt? |
Overdrev naturligvis litt, men Braaten er ekstremt viktig. Har skrevet hva jeg mener.
| knerten_10 wrote: | | Det jeg mente er at Braaten er den spilleren på Rosenborg (muligens i tillegg til Sapara) som har et toppnivå av god internasjonal klasse. I en kamp vi sliter mot et etablert og solid forsvar, er vi helt avhengig av en uforutsigbar og ferdighetsmessig ekstremt god spiller som Daniel Braaten for å få til noe. Er du uenig i det? Har riktig nok brukt dette argumentet mange ganger, men så du kampen mot Real da Braaten HERJET med den beste venstrebacken i verden de siste 10 årene |
_________________ Alexander Hleb <3 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Golden Monkey Junior
|
Posted: 07.02.2007 19:34 Post subject: |
|
|
Spillerforeninga slår tilbake:
Fackets varning: ”Välj inte Bajen”
http://www.aftonbladet.se...64,00.html
Dessuten truer de med å dra Hammarby for retten, og det burde de.
RBK nevnes forøvrig også:
| Quote: | SFS:s ordförande hoppas att Hammarby tänker om.
– Det här agerandet var vanligt i grannländerna för ett par år sedan, bland annat i norska Rosenborg. Men de slutade med den principen. Spelare började dra sig för att skriva på för Rosenborg, säger Ågren. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Recon Veteran

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 4899 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 07.02.2007 20:50 Post subject: |
|
|
Og det burde de? Hvorfor det? Tilbakeholder de lønna hans? _________________ 275) {this.width=275}" style="cursor: hand" onclick="javascript:window.open('http://img159.imageshack.us/img159/6171/trefingrexi3ry0.jpg')" title="http://img159.imageshack.us/img159/6171/trefingrexi3ry0.jpg" border="0"/>
Profesjonell revolusjonær |
|
| Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 07.02.2007 21:50 Post subject: |
|
|
Må nesten le av de svenskene, den sammenligningen med ett mobab er jo helt på trynet. Er jo stor forskjell på en forbruker og en arbeidstaker, og det er ingen som kan pålegge Helsingborg å bruke de og de spillerene. Blir det samme som at LO skal gå inn i Telenor og si at nei, her skal Terje sitte her og drive support.
Og selv om både Valla og Forbrukerombudet nok hadde likt dette, så er det altså ikke mulig. |
|
| Back to top |
|
 |
Golden Monkey Junior
|
Posted: 07.02.2007 21:51 Post subject: |
|
|
| Nei, hadde de holdt tilbake lønna ville det jo vært et glassklart kontraktsbrudd, og ikke mye å snakke om. Det interessante spørsmålet er om det kan annses som et slags avtalebrudd om de ikke lar ham spille kun for å tvinge ham til å tegne ny kontrakt. En spiller har på ingen måte noen forpliktelser til å forlenge en kontrakt, men her har vi altså at klubben truer med å skade karriæren hans (ved å sette ham på benken) hvis han ikke gjør det. Er det lov? Det er klart at en spiller må akseptere å bli benket, men hvis det ikke finnes noen sportslig grunn, tvert i mot, sportslig sett burde han absolutt være på banen? Avtalebrudd? Jeg tror ikke alle deler av en avtale må være svart på hvitt, man kan få medhold på at noe er underforstått. Nå må jeg understreke at jeg vet bortimot ingenting om jus, men hvis Jeffrey Aubynns tilfelle er så glassklart som det påstås så virker det som en god mulighet til å få en rettslig avklaring på dette. |
|
| Back to top |
|
 |
ballaballaballa Veteran
|
Posted: 07.02.2007 21:55 Post subject: |
|
|
Klubben har bare annsvar for seg selv og sin egen sportslige utvikling, og om en spiller har sagt ifra om at han ikke ønsker å være en del av den utviklingen, så er klubben i sin fulle rett til å benke denne spilleren om de mener det er bedre å la en annen spiller få sjansen til å utvikle seg isteden.
Det er ikke kontraktsbrudd så lenge de oppfyller det som står i kontrakten hva anngår lønn. Om spilleren har en klausul om x antall kamper pr sesong så er det en annen sak, men det tror jeg ikke denne spilleren har. |
|
| Back to top |
|
 |
Golden Monkey Junior
|
Posted: 07.02.2007 22:13 Post subject: |
|
|
| Enig i første avsnitt, men om spilleren ikke lenger er en del av klubbens planer, hvorfor fortsette å betale lønna hans i stedet for å si opp kontrakten (som jeg antar spilleren heller vil)? Kun for å straffe ham? Jeg sier ikke at retten vil komme fram til at dette er ulovlig, men at det ville vært greit å få det avklart. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Veteran

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 4899 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 07.02.2007 22:27 Post subject: |
|
|
Så hvis en klubb endrer ordlyden til at han ikke er god nok, så er det ikke noe problem? Hvem skal vel avgjøre hvem som er "gode nok" andre enn trener og klubb?
Lykke til spelarföreningen, omtrent samme nivå som NISO ser jeg. _________________ 275) {this.width=275}" style="cursor: hand" onclick="javascript:window.open('http://img159.imageshack.us/img159/6171/trefingrexi3ry0.jpg')" title="http://img159.imageshack.us/img159/6171/trefingrexi3ry0.jpg" border="0"/>
Profesjonell revolusjonær |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.02.2007 23:12 Post subject: |
|
|
I Norge hadde han hatt muligheter til å avslutte kontrakten sin. Dette har jeg forresten omtalt i tråden overgangsregler.
Denne er jeg usikker på om gjelder uavhengig av de 10 prosentene:
| Quote: | | En spiller kan i kontraktsperioden si opp en kontrakt dersom det foreligger gyldig sportslig årsak. Gyldig sportslig årsak foreligger hvis sportslige hensyn tilsier at det er urimelig at spilleren fortsatt skal være bundet til klubben. Har spilleren i løpet av sesongen vært på banen i mindre enn 10% av de obligatoriske kampene og det ikke foreligger særlige forhold knyttet til spillerens alder, skade/sykdom, sanksjoner og lignende anses gyldig sportslig årsak å foreligge. |
Denne er mer aktuell da han er 29 år og har vært i klubben i akkurat over 2 år nå:
| Quote: | En spiller kan si opp kontraktsforholdet når det er gått minst tre år av kontraktsperioden, uavhengig av om det foreligger gyldig sportslig grunn.
Har spilleren fylt 28 år ved kontraktens inngåelse, gjelder det samme ved oppsigelse når det er gått minst to år av kontraktsperioden.
En spiller som sier opp kontraktsforholdet i henhold til denne bestemmelse, skal ikke kunne registreres av NFF for ny klubb før det er gått 4 måneder fra første obligatoriske kamp i neste sesong. |
Edit: Glem det, han var 27 år da kontrakten ble inngått.
Den siste regelen forteller oss også at f.eks. Sapara kan avbryte kontrakten sin før den er utgått. |
|
| Back to top |
|
 |
Golden Monkey Junior
|
Posted: 07.02.2007 23:19 Post subject: |
|
|
(Til Recon) Tja, blir ikke det omtrent samme problem som om du tar arbeidsgiver til retten for ugyldig oppsigelse, og hun hevder at du bare ikke gjorde jobben din?
Men jeg skal slutte å argumentere, jeg vet som sagt ingenting om arbeidsrett hverken i Norge eller Sverige.
Som interessant (kanskje) digresjon kan jeg nevne at hvis en NHLklubb ikke kan bli enig om ny kontrakt med en spiller som de eier så kan saken tas til en megler som rett og slett fastsetter en ny kontrakt. De bruker en del statistikk, tror jeg, man fører jo statistikk over alt mulig i amerikansk sport. Spilleren har gjerne en god sak hvis han peke på en godt betalt annen spiller med tilsvarende statistikk. Det kan forøvrig være en ganske slitsom prosess for spilleren, klubben vil jo argumentere så hardt den kan for at han suger. Stjerner har vært kjent for å bryte sammen i gråt under denne prosessen.
Heisan, der kom attach med avklaring, takk for det. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Veteran

|
Posted: 07.02.2007 23:24 Post subject: |
|
|
Tenkte på det samme Recon. Farlig og praktisk umulig at en utenforstående organisasjon skal gå inn i klubber og nedlegge veto i sånne tilfeller.
Klubben vet hva som er best for klubben, om det er på kort eller lang sikt.
Så lenge spilleren får sin avtalte lønn, har han ingen automatisk rett til spilletid, dersom dette ikke står spesifikt i kontrakta. Det er klart det er et etisk spørsmål her, klubber bør kunne styre laguttak selv uten innblanding av diverse organisasjoner _________________ Sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.02.2007 23:27 Post subject: |
|
|
| 16. juli kan forresten Daniel Braaten si opp kontrakten sin, for da har det gått tre år. |
|
| Back to top |
|
 |
Julegrisen Proff
|
Posted: 08.02.2007 00:55 Post subject: |
|
|
Hvorfor skal RBK benke Braathen ? Jeg tror Braathen gjennom svært godt spill i 2007(dvs. ved å vise sitt potensiale) vil :
1. Hjelpe RBK til å ta poeng i jevne oppgjør
2. Kunne vise seg fram for potensielle nye klubber
3. ved å gjøre dette øke sin verdi for klubben ved videresalg
4. Jeg tror RBK skjønner dette og vil bruke Braathen pga. de første 3 punktene.
Vanskelig å skjønne ? Jeg synes ikke det. Tørum tar ut det laget som er best til enhver tid, uavhengig av kontraktsforhold. Om spilleren er god nok, spiller han. Vinn/ vinn situasjon. |
|
| Back to top |
|
 |
henning Veteran

|
Posted: 08.02.2007 08:50 Post subject: |
|
|
| Pkt 2 og 3: En spiller som har en kontrakt som er i ferd med å gå ut vil være verdt veldig lite på markedet så det er lite å hente for RBK. Pkt 4 er ikke et eget argument. Da står du igjen med punkt 1, og da er spørsmålet om man skal vektlegge kort sikt (vinne i dag) fremfor lang sikt (gi spilletid til en spiller som er i klubben neste sesong også). Det er du vel enig i at det går an å ha forskjellige meninger om? |
|
| Back to top |
|
 |
Vemundo Proff
|
Posted: 08.02.2007 10:40 Post subject: |
|
|
Om Braaten blir benket i år betyr neppe noe for hvor mye RBK får igjen for ham, høyst sannsynlig forsvinner han gratis uansett. Jeg tror heller ikke hvorvidt han er på banen er totalt avgjørende for hvordan det går sportslig.
Det som kanskje er viktigere er de mer langsiktige virkningene:
1. Hvordan reagerer resten av spillergruppa på behandlingen han får? Skaper det irritasjon eller splid eller andre negative utslag?
2. Hvor mye ståk og bråk blir det i pressen om han ikke får spille? Sånt skaper uro.
3. Hvordan påvirker det RBKs image? Det åpne og inkluderende får seg raskt en ripe i lakken om en spiller blir frosset ute pga noe som utenfra ser ut som straff eller utilbørlig press.
4. Hvis Braaten får spille hele sesongen som om ingenting var skjedd, og så drar som Bosman med en fet signon lenger sør i Europa, hvordan vil andre potensielle Bosmen i RBK se på det? Hei, var det så enkelt? |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert

|
Posted: 08.02.2007 11:48 Post subject: |
|
|
Jeg mener Braaten bør bli betraktet på lik linje med de andre spillerne frem til sommeren. Hvis han ikke blir solgt da, og fortsatt ikke vil signere en ny kontrakt, så bør arvtakeren få sjansen framfor ham. _________________ Når du sier så mye som jeg gjør, så stemmer det ikke alltid - N.A.Eggen |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
|