| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
knerten_10 Veteran

|
Posted: 08.11.2007 16:41 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | Noe av det jeg liker best med spillestilen til Skjelbred, er at han bruker yttersida av foten hele tiden. Det har jeg virkelig sansen for, fordi det øker tempoet i spillet. Han er helt klart i verdensklasse når det gjelder å "flikke" ballen videre - som Ørjan Berg. |
Er så enig i det du sier der. Skjelbred minner meg veldig om Alexander Hleb og Thomas Rosicky som spiller, bare med litt (bare litt, ja) dårligere tekniske ferdigheter, men igjen bedre hurtighet. Skjelbred har virkelig det som skal til, og har fantastiske balltekniske egenskaper. Måten han bruker yttersiden av på medtak og pasninger er helt fantastisk. Eneste han mangler for å komme helt, helt der oppe på verdensbasis teknisk sett er en bedre skuddfot og en bedre venstrefot. Men de tekniske ferdighetene han har nå kommer til å bringe han langt i karrieren. For en spiller! _________________ Alexander Hleb <3 |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Proff
|
Posted: 08.11.2007 22:12 Post subject: |
|
|
skjelbred er faen ikke dårligere enn hleb. nå må du slutte med anglofilt piss. i den formen vi er nå ville vi ydmyke arsenal. valencia er bedre enn arsenal etter min mening _________________ æ syns atomkrig e førr jævlig (men at høsten kainn vær fin) |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Rutinert
|
Posted: 08.11.2007 22:21 Post subject: |
|
|
Nåja. _________________ "Det går mot en målløs pause. " VG LIVE.
(Coventry-West Ham. De har faktisk enda ikke rettet på det ) |
|
| Back to top |
|
 |
VerneTroyer Veteran

|
Posted: 08.11.2007 22:22 Post subject: |
|
|
Det er jeg faktisk meget usikker på om vi ville klart. Arsenal og Barcelona tror jeg vil komme langt i CL i år, sannsynligvis sammen med Man utd. En av disse laga vinner CL, det er jeg ganske sikekr på, og jeg tror RBK vil få problemer hvis de skulle trekke at av disse laga på sin vei... _________________ "Itj roit dåkk så langt ut på jorde at dåkk itj sjer traktor'n eingang!"
N.A. Eggen |
|
| Back to top |
|
 |
Katalysator Rutinert

|
Posted: 08.11.2007 22:28 Post subject: |
|
|
| Ok, nå må vi få bena litt ned på jorden igjen. Jeg gremmes jevnlig over anglofiliens makt i dette landet, men det får være grenser. Skjelbred spiller inntil videre på Norges femte beste lag og det vil være urettferdig å sammenligne ham med utenlandske storstjerner før han selv får vist hva han er god for på et slikt nivå. Og når det gjelder Arsenal, så tror jeg vi hadde slitt ganske hardt. For det første er det et godt lag, for det andre spiller de på en måte som passer oss veldig dårlig med mye fart i angrepsspillet. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Proff
|
Posted: 08.11.2007 22:34 Post subject: |
|
|
og viste du at tanta til arsene wenger heter aslaug wenger? _________________ æ syns atomkrig e førr jævlig (men at høsten kainn vær fin) |
|
| Back to top |
|
 |
knerten_10 Veteran

|
Posted: 08.11.2007 22:48 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | skjelbred er faen ikke dårligere enn hleb. nå må du slutte med anglofilt piss. |
Anglofil? Jeg har ikke en gang et engelsk favorittlag og hater folk som holder med sitt utenlandske favorittlag fremfor RBK, bare så du vet det. For det første sa jeg ikke at Skjelbred var dårligere enn Hleb. Jeg sa at han var litt dårligere teknisk og bedre hurtighetsmessig. Det er nok fakta, Hleb er verdensstjerne på Arsenal, PCS er et supertalent som KAN bli en verdensstjerne. Ro deg ned noen hakk før du er så bastant.
Hvis du vil ha en ytterlige begrunnelse, kan jeg fortelle deg at Hleb er f.eks. bedre på langpasninger enn Skjelbred, og langt bedre med venstre foten, i tillegg at han er minst like god til å føre ball og førsteberøring. Men Skjelbred er også en vanvittig god spiller og har potensiale til å bli en verdensstjerne han også. Vil også legge til at jeg overhodet ikke er noen anglofil, og at RBK er det eneste laget jeg holder med her i verden. _________________ Alexander Hleb <3 |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Gislefoss Jr. Proff
Joined: 27 Jan 2006 Posts: 465 Location: Dark side of the moon
|
Posted: 09.11.2007 12:21 Post subject: |
|
|
Hvorfor skal man bare fokusere på "løpt i senk"? De ble spillt i senk med et herlig passningsspill, stor bevegelse og fart. _________________ "Hei, Per Mathias! Gratulerer!" |
|
| Back to top |
|
 |
vegviks Junior
|
Posted: 09.11.2007 15:09 Post subject: |
|
|
Da fastslår vi for all ettertid at Valencia ble spilt i senk, løpt i senk, scort i senk i tillegg til at de ble ofre for en-dobbel-leksjon-leken-og-effektiv-angrepsfotball-
med-fantastisk-god-forsvarsjobbing-av-alle-gutta i senk  _________________ Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg |
|
| Back to top |
|
 |
eporkg Junior
|
Posted: 09.11.2007 15:57 Post subject: |
|
|
| Tror mange her overvurderer rosenborg litt er jeg redd. Valencia spilte ikke så bra i de to kampene, helt uten selvtillit. Det er nok litt rosenborgs skyld, men er nok også noe som ikke stemmer i valencia. At pcs er bedre enn Hleb, fordi han har spilt to goder kamper på rad, er kanskje det dummeste jeg har hørt. Så god er han rett og slett ikke. Tror dere får bena ned på jorden igjen når vi møter chelsea, evt i 8 delsfinalen. |
|
| Back to top |
|
 |
PauloSilas Junior
|
Posted: 09.11.2007 16:15 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | robbie wrote: | | skjelbred er faen ikke dårligere enn hleb. nå må du slutte med anglofilt piss. |
Anglofil? Jeg har ikke en gang et engelsk favorittlag og hater folk som holder med sitt utenlandske favorittlag fremfor RBK, bare så du vet det. For det første sa jeg ikke at Skjelbred var dårligere enn Hleb. Jeg sa at han var litt dårligere teknisk og bedre hurtighetsmessig. Det er nok fakta, Hleb er verdensstjerne på Arsenal, PCS er et supertalent som KAN bli en verdensstjerne. Ro deg ned noen hakk før du er så bastant.
Hvis du vil ha en ytterlige begrunnelse, kan jeg fortelle deg at Hleb er f.eks. bedre på langpasninger enn Skjelbred, og langt bedre med venstre foten, i tillegg at han er minst like god til å føre ball og førsteberøring. Men Skjelbred er også en vanvittig god spiller og har potensiale til å bli en verdensstjerne han også. Vil også legge til at jeg overhodet ikke er noen anglofil, og at RBK er det eneste laget jeg holder med her i verden. |
hvordan kan du si at Skjelbred er hurtigere enn Hleb? Har du sett de to i loepsduell. Skjelbred har akkurat spilt seg til fast plass i en av Norges beste klubber og kan ikke sammenlignes med en spiller som spiller fast i et av verdens beste lag, ikke ennaa |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.11.2007 16:19 Post subject: |
|
|
Det er vel ingen som har sagt at han er bedre, eporkg. Det vi har gjort, er å sammenligne de tekniske ferdighetene. Jeg har knapt sett Hleb i det siste, så det blir vanskelig for meg å sammenligne med han, men jeg mener bestemt at Skjelbreds teknikk blir undervurdert. Jeg er ikke i tvil om at han holder europeisk toppklasse i forhold til sin alder. Teknikken hans er jo så trygg og effektiv. I tillegg har han utviklet dribleferdighetene betydelig siden han slo igjennom for et par år siden. Det han mangler mest, er avslutningsferdigheter, men også på det feltet har jeg sett betydelig bedring i det siste. Han har ikke lyktes i særlig stor grad, men han har avfyrt langt flere skudd, som har vært mye hardere og velplasserte (bra retning) enn tidligere. Dessverre har de fleste blitt blokkert. Vi vil nok se langt flere mål fra han fremover. _________________ - Jeg var i Molde ett år, og var så uheldig - eller heldig - at vi rykket ned, flirer Strand. |
|
| Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 09.11.2007 17:10 Post subject: |
|
|
Arsenal er et forbilledlig lag, fordi de er både godt trent fysisk, og har en meget god trener som har fått lov til å bygge kontinuitet og som spiller moderne og morsom angrepsfotball. Talentet på det laget er fantastisk, og hadde ikke forundret meg om de hadde møtt Barca eller Real Madrid i CL finalen igjen. Men det er mange fine sammenligninger mellom dem og Rosenborg. Rosenborg er INFERNALSK godt trent om dagen; det er jo derfor disse gutta nå blomstrer. Samt at begge laga går gjennom et generasjonsskifte som akkurat nå har vist seg suksessfullt. Den herlige blandingen av teknikk og løpskraft som finnes akkurat nå er jo bedre enn noen gang, vil jeg mene! Og det flotteste av alt er at mye av det er avlet hjemmefra!
Ganske sikker på at vår diamant på midten pluss Kone på topp er forsvunnet ut i større ligaer innen to år! (desverre!) Og da gjerne til Arsenal! _________________ Svein Sjovold |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Proff
|
Posted: 09.11.2007 17:37 Post subject: |
|
|
fabregas kan gjerne komme til lerkendal om han vil spille for et bedre lag  _________________ æ syns atomkrig e førr jævlig (men at høsten kainn vær fin) |
|
| Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 09.11.2007 17:39 Post subject: |
|
|
Han. Og Messi. _________________ Svein Sjovold |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Proff
|
Posted: 09.11.2007 18:46 Post subject: |
|
|
Uansett så er det vanvittig gledelig å se rosenborg utspille et sør-europeisk lag på ballsikkerhet og teknikk.
De første sesongene våre i CL vant vi ofte kampene fordi vi løp mer og var mer taktiske enn motstanderne.
Men samtidig som vår egen stagnasjon begynte i 2000 skjedde det en viktig endring i internasjonal fotball som mange her på berget ikke fikk med seg. Sør-Europeisk fotball hadde en taktisk revolusjon på denne tiden. det startet med flere av de mindre klubbene i spansk fotball som Celta Vigo, Mallorca og Alavez. De fokuserte voldsomt på det å kombinere individuelle ferdigheter med løpstyrke, taktikk og fysikk. Dette smittet over på andre klubber både i spania og portugal og spesielt 4-2-3-1-formasjonen ble flittig brukt. Kombinasjonen av to rene defensive midtbanespillere samtidig som de inspirert av hollandsk totalfotball spilte mye på overlapp med hurtige vingbacker.
Vi fikk en forsmak på dette da det lille laget Alaves i 2000 slo oss ut av UEFA-cupen for så å gå hele veien til finalen.
Selv så ble jeg oppmerksom på dette da vi møtte Porto i CL høsten 2001. Da vi møtte Porto i 1997 var de et lag som stolte mest på individuelle ferdigheter. Det meste handlet om Zlatko Zahovic og driblingene hans. Men da Porto slo oss i 2001 så var det ikke fordi de var teknisk overlegne, men fordi de løp mer, de slåss mer, de slo oss på en helt annen måte enn da de slo oss i 1996 og de spilte totalt annerledes enn da vi slo dem i 1997.
Likevel så trodde vi i Norge at vi fortsatt kunne hevde oss i Europa ved løpe mer og være mer taktiske. Det gjaldt landslaget også. Vi så ikke det at latinerne var blitt like flinke til å løpe og sloss som oss i nord-europa.
det hele fikk jo sitt klimaks da Felipe Scolari ledet Brasil til VM-gull med denne spillestilen.
I årene som fulgte fortsatte denne tendensen. Vi spilte godt mot og skapte trykk mot lag som Inter, Deportivo La Coruna, Benfica, Lyon, Panathinaikos osv osv, men vi klarte aldri å vinne. Det var fordi at disse lagene mestret det fysiske like godt som oss samtidig som de også var ferdighetsmessig bedre. De behersket begge delene like godt. Jeg husker jeg sa da at eneste måten at Rosenborg kunne komme tilbake til Europa-toppen var ved å bli bedre på individuelle ferdigheter. Vi måtte lære oss å kombinere det å blø for laget og holde ballen samtidig. For det hadde de andre lagene allerede gjort.
Likevel tviholdt vi på middelmådige spillere som Frode Johnsen, Dagfinn Enerly, Petter Belsvik, Odd Inge Olsen og gjengen. Fordi folka på brakka hadde ideologiske vrangforestillinger mot å handle utenlandsk. Samtidig som de fortsatt feilaktig trodde at Rosenborg var det eneste laget som behersket samhandling.
Mot Valencia så vant vi fordi vi var bedre i alle spillets faser. Vi var bedre ferdighetsmessig, vi var bedre taktiske og vi løp skjorta av dem.
Det er slik vi skal slå i fra oss i Europa!!!
edit: skrivefeil og tegnsettingsfeil 20:27 _________________ æ syns atomkrig e førr jævlig (men at høsten kainn vær fin)
Last edited by robbie on 09.11.2007 20:27; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Veteran

|
Posted: 09.11.2007 19:12 Post subject: |
|
|
Du klasker til med et kjempeinlegg som du gjør med jevne mellomrom, robbie. Informativt, innsiktsfullt og ferdig analysert. Flott!  _________________ Sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. |
|
| Back to top |
|
 |
Vemundo Proff
|
Posted: 09.11.2007 19:12 Post subject: |
|
|
| Så sant, så sant. Disse to kampene kan de bare se på video om og om igjen på brakka. Det var moderne fotball anno 2007. |
|
| Back to top |
|
 |
1917 Veteran
|
Posted: 09.11.2007 19:22 Post subject: |
|
|
Enig med, Zorac men legg av deg litt av banninga. Får innleggene dine til å virke useriøse. _________________ "Nordens, nei Nord-Europas beste lag" - Dorsin.
"Undrar om Valencia kommer över mittlinjen. De får slå en långboll i så fall. Vi vinner med 4-0." - Iversen |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 09.11.2007 19:23 Post subject: |
|
|
Bodøværing, vet du  _________________ - Jeg var i Molde ett år, og var så uheldig - eller heldig - at vi rykket ned, flirer Strand. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Proff
|
Posted: 09.11.2007 19:25 Post subject: |
|
|
jeg vil også legge til at jeg irriterte meg grenseløst da Mini m.f. tidligere i år i debatten rundt utenlandske spillere fullstendig avskrev argumentene om at europeisk fotball hadde utviklet seg siden Milan-kampen i 1996.
Faktum er at internasjonal fotball er fundamentalt annerledes enn da. Derfor er det så gledelig å se Rosenborg fremstå så moderne i spillet som de gjør.
Noe annet som skjedde i fotball-europa i denne perioden som vi ikke har fått med oss i Europa er krakket i spillermarkedet i 2003. Før den tid gikk middelmådigheter fra klubb til klubb for hundrevis av millioner. vi solgte Carew for himmelske summer. Men etter 2003 har prisene falt i grus. Likevel sitter vi i Norge og leker oss med Championship Manager-summer på 2001-nivå _________________ æ syns atomkrig e førr jævlig (men at høsten kainn vær fin) |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Veteran

|
Posted: 09.11.2007 19:41 Post subject: |
|
|
Den biten har jeg også tenkt over. På siste halvdel av 90-tallet og starten av 2k-tallet ble det satt nye overgangsrekorder annehver uke. Vi hadde sikkert ikke fått mer en halvparten for Carew i dagens marked, mens vi må ut med 15-20 millioner for toppspillere her til lands. Dette er et resultat av at norske klubber har fått altfor mye penger på for kort tid. Når et lag får 50 mill til forsterkninger før en sesong og trenger 3-4 spillere, sier det seg selv at prisnivået blir kunstig høyt.
Men det hører til i en annen tråd.
Zorac - digresjonens mester. _________________ Sport, the babyish enthusiasms and rages which it excites, whole nations disturbed by disputes between boys. We are children. |
|
| Back to top |
|
 |
LOST Senior
|
Posted: 09.11.2007 21:05 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | Skjelbred minner meg veldig om Alexander Hleb og Thomas Rosicky som spiller, bare med litt (bare litt, ja) dårligere tekniske ferdigheter, men igjen bedre hurtighet. |
| PauloSilas wrote: | | hvordan kan du si at Skjelbred er hurtigere enn Hleb? Har du sett de to i loepsduell... |
Ang PCS vs Hleb, hvem som har best "hurtighet, virker det på meg som PCS har større frekvens enn Hleb, muligens litt bedre agility(??), mens Hleb virker å ha litt bedre rykk og toppspeed. Så hvem som er "hurtigst" kommer ann på hva man legger i ordet. Vil tro de 2 ligger ganske likt hvis man ser på totalen av: "quickness", "agility", "rykk", "toppspeed" og "speed endurance"
Quickness (eller frekvens, antall skritt per sek). På dette er Messi ekstrem, og PCS ligger også på et høy nivå. Tetty derimot virker å ha en god del å hente her.
Agility, eller hvor rask man er i retningforandringer, løping baklengs/sidelengs etc. Er en kombinasjon av "quickness, "rykk", balangse" m.m.
På dette ligger nok PCS ett eller to nivåer over f.eks Tetty.
Acceleration/ "rykk"
Rask på de føste meterene/raskt til Topp-speed.
Her scorer nok f.eks ex-RBKer Hyka høyt
Speed (Toppspeed)
Tetty er ekstrem på f.eks 40m, og generelt ant. en god del raskere enn de som scorer høyt "quickness", som f.eks PCS
Speed Endurance (som ikke er helt det samme som vanlig utholdenhet), er evnen til å ta mange intensive løp i løpet av en kamp (korte pauser). Her er/var Strand og Leo ekstrem, mens andre som er ekstreme på de andre faktorene er kanskje bare OK på dette.
Traore virker foresten veldig lik PSC. Traore kan sikkert bli en god back, men mener han naturlig hører ganske så mye mer hjemme på midtbanen, pga han virker sterkes på "quickness/agility".
En annen ting..hvis man ser på alle disse faktorene er jeg ganske så overbevist om at alle kan nå et høy nivå om man dedikerer seg til det og trener rett og er "frisk". Noen vil være ekstreme på noe, men "bare" OK på andre faktorer, mens andre vil kanskje være på et gjevnt høyt nivå på alt. Hvilke styrker man har og svakheter man har ang. dette er nok også sterkt genetisk bestemt. Ser det som totalt umulig å være i verdens-eliten i alle disse faktorene, men tror samtidig alle har i utgangspunktet potensialet til å komme på et meget høyt nivå på enkelte av faktorene og på et akseptablet total nivå, men da er det viktig at man trener riktig fra ung alder. Slik sett mener jeg det faktisk TEORETISK SETT er mulig å danne et lag av bare Trøndere som kan hevde seg på et meget høyt europeisk nivå også i framtiden, for fotball er sammensatt av ekstremt mange faktorer, og jeg er rimelig overbevist om at alle har ca. potensiale til å nå ca. samme total-score på faktorene..HVIS de er "friske" og trener rett fra en ung* alder.
* med ung alder mener jeg mye tidligere enn gutte/junior-alder.
Det er tidlig nok når de har lært å gå  |
|
| Back to top |
|
 |
ssjovold Proff
|
Posted: 09.11.2007 21:25 Post subject: |
|
|
Tetty har jo igrunnen en annen kulturell bakgrunn enn den trøndersk/norske, og har derfor observert og stusset over at vi nordmenn ikke tør å spesialisere unger i samme grad som det han antagelig har sett i hjemlandet sitt. Dette er et svært spørsmål som går på hva nordmenn synes unger skal få lov til å være. Men hvis vi ser på både Solskjær og Per Ciljan, som begge hadde/har utrolig potensiale, så har de jo også fått til å utvikle det til nesten det ekstreme (til og med etter beinbrudd, kneoperasjoner, etc.) Og de er jo begge norske... Det jfr. utsagnet til Bjørn Hansen om at det er noe med brunfargen i huden som gjør at enkelte er flinkere til å kontrollere ballen med utsia av vrista... _________________ Svein Sjovold |
|
| Back to top |
|
 |
|