English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Veigar Páll Gunnarsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 116, 117, 118  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zender
Junior


Joined: 23 May 2006
Posts: 87
Location: Trondheim

PostPosted: 26.01.2016 11:24    Post subject: Reply with quote

Kan man kjøpe dette i løssalg?
Back to top
View user's profile Send private message
jubajuba
Rutinert


Joined: 29 Jun 2013
Posts: 605

PostPosted: 26.01.2016 11:33    Post subject: Reply with quote

Tidligere utgaver har vært å få kjøpt på Narvesen, kan være verdt et forsøk.
Back to top
View user's profile Send private message
Green Goblin
Rutinert


Joined: 26 Jul 2010
Posts: 704

PostPosted: 26.01.2016 12:28    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Har lest de første 100 sidene nå. Mye spennende der. Spesielt Jim sine dobbelt/trippeltroller opp i forskjellige saker og ikke minst Stengel sin reaksjon på alt er interessant. Saken til Josimar setter på mange måter to streker under det alle har ment og antatt når det gjelder skyldspørsmål og forsett i overgangssaken, ved hjelp av mye interne mail, SMS, ukjente TV2-opptak og diverse. Det er liksom ingen tvil i verden om at gjengen rundt Stabæk er en haug kjeltringer og flere har løyet under ed.


Jada, men man må ikke glemme at dette ikke er en objektiv gjennomgang av sakens fakta, men et partsinnlegg med en temmelig åpenbar og sensasjonshungrig agenda.

Når man vet at Bærum SK supporter Lars Johnsen, som har et verkesår av et forhold til Stabæk, lusker rundt i kulissene til Josimar så faller brikkene fort på plass. Det er altså ikke noe nytt fra den kanten og etter hva du skriver har de lykkes med å fortelle historien slik de ønsker å se den.
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 26.01.2016 12:28    Post subject: Reply with quote

Får vel lest bladet selv snart, men har noen spørsmål:
Er det noen nye opplysninger som faktisk kan føre til at saken blir gjenopptatt?
Er det noen uttalelser fra personer med juridisk tyngde, som tilsier at saken kan få (ny) oppmerksomhet, og taes opp på nytt?

En endelig dom i det norske rettssystemet er vel ganske "låst", og det bør vel være vesentlige nye opplysninger for at en ser på saken på nytt.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21980

PostPosted: 26.01.2016 12:40    Post subject: Reply with quote

Green Goblin wrote:
Jada, men man må ikke glemme at dette ikke er en objektiv gjennomgang av sakens fakta, men et partsinnlegg med en temmelig åpenbar og sensasjonshungrig agenda.


Sånn før vi fortsetter på dette sporet: Har du lest saken?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Green Goblin
Rutinert


Joined: 26 Jul 2010
Posts: 704

PostPosted: 26.01.2016 13:09    Post subject: Reply with quote

Nope, og det er vel heller tvilsomt om jeg kommer til å gjøre det.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21980

PostPosted: 26.01.2016 13:11    Post subject: Reply with quote

OK, men da blir dette bortkastet tid. De bygger store deler av artikkelen på kommunikasjon som har gått inn og ut fra Stabæk, både på SMS og mail. Det er mer en gjennomgang av faktiske samtaler og konkrete faktaopplysninger, fremfor spekulativ synsing.

Hvis du leser den, så ser du dette.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3121
Location: Brønnøysund

PostPosted: 26.01.2016 13:13    Post subject: Reply with quote

Godt gjort å gjøre seg en dom over en sak, og antyde snusk i skriveriene, uten og ha lest den. Skulle tro det var av stor interesse for supportere av STB og Molde å få fjernet folk, dersom de har drevet ulovlig? Ingen vil vel ha skurker i klubben?
Back to top
View user's profile Send private message
konrad4ever
Veteran


Joined: 19 Apr 2006
Posts: 2596
Location: Follo

PostPosted: 26.01.2016 13:19    Post subject: Reply with quote

Kommer det frem noe nytt om RBK sin rolle i saken? Har bestilt bladet i dag, men må vel vente noen dager før det ramler ned i posten.
Back to top
View user's profile Send private message
Brakkebirger
Rutinert


Joined: 04 Feb 2015
Posts: 836

PostPosted: 26.01.2016 13:38    Post subject: Reply with quote

Som alt annet material som er avhengig av å bli solgt så burde det bli tatt med en klype salt. Den kunsterniske friheten i slike artikler er ofte ett omstridt tema. Mange alternative medieer som eksempelvis Josimar forbeholder seg retten til å fritolke og spekulere uten å egentlig bli stilt helt til rette for det dem gjør.

Etter en endt rettssak der det ikke foreligger noe anke eller dom er jeg på generelt grunnlag motstander av det som kan betegnes som heksejakt som kun grunnes ned til kommersielle interresser.

Det blir litt Se & Hør etterforskning over det her. Anbefaler også at man leser hva Josimar faktisk omtaler seg selv som

http://www.josimar.no/om-josimar/
_________________
Hjemme, Borte, Overalt
Back to top
View user's profile Send private message
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2852

PostPosted: 26.01.2016 14:38    Post subject: Reply with quote

Brakkebirger får lese hva Hedon skriver lengre opp.
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19489
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.01.2016 14:44    Post subject: Reply with quote

georgios wrote:
Skulle tro det var av stor interesse for supportere av STB og Molde å få fjernet folk, dersom de har drevet ulovlig? Ingen vil vel ha skurker i klubben?


Dessverre virker det bare å være hos oss det er slik, og ikke så mange andre steder. Stabæk- og VIF-supportere gikk av skaftet for å bortforklare og så tvil, og pekte heller mot Hoftun som (de mente) hadde trekt opp saken. Så var det ikke måte på hvor renvaskende dommen var, til tross for åpenbare og mangler feil i hele bevisføringen.

De eneste jeg så ønsket sin leder avsatt var RBK-fansen, som ironisk nok "kun" hadde skissert et kontraktsforslag i gråsonen som ikke ble benyttet.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21980

PostPosted: 26.01.2016 14:50    Post subject: Reply with quote

konrad4ever wrote:
Kommer det frem noe nytt om RBK sin rolle i saken? Har bestilt bladet i dag, men må vel vente noen dager før det ramler ned i posten.


Ikke så mye om RBK som ikke allerede er kjent. De legger frem helt konkrete mailer som er gått fra Skutle og Hoftun til Stabæk. Disse mailene inneholder budstørrelse, klausuler og diverse betingelser. Det ligger også en mail som viser lønnstilbudet til VPG i en mail fra Hoftun. Det mest oppsiktsvekkende er naturligvis mailen Hoftun sendte der han delte opp betalingen slik at 1 million var for VPG, mens 4,25 mill var for Andersson. Både Hoftun og IAO har sagt at dette skjedde etter ønske fra IAO i en telefonsamtale like før.

Interne SMS-samtaler i Stabæk sier at RBK egentlig ikke ønsket Johan Andersson, men tok han med på kjøpet for å kunne gi en oppdeling av overgangsmidler. Da VPG valgte VIF, ble Johan Andersson iskald og uinteressant.

Mest interessant er egentlig å se hvordan Jim Solbakken sjonglerer alle parter og holder seg innenfor hos alle. Han tar på seg oppdrag både for Stabæk, Stengel, Vålerenga og Nancy. Samtidig hevdet han i politiavhør at han ikke var involvert i overgangen. Han lurte Stengel-familien, han lurte Vålerenga, han lurte Stabæk, han lurte Pall Gunnarsson og han lurte Nancy. At han har nerver til å holde så mange baller i lufta samtidig fatter jeg ikke, og det er jo helt utrolig at han fortsatt har tillit. Alle disse relasjonene er dokumentert gjennom SMS'er og E-poster som Josimar har publisert.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3121
Location: Brønnøysund

PostPosted: 26.01.2016 14:50    Post subject: Reply with quote

Bra du indirekte rettet meg der, selvsagt VIF det skulle være. Nå har vel VIF uansett kvittet seg med sin kar, mens han i STB fortsatt har samme rolle.

Edit: Som svar til Zorac


Last edited by georgios on 26.01.2016 14:55; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Brakkebirger
Rutinert


Joined: 04 Feb 2015
Posts: 836

PostPosted: 26.01.2016 14:55    Post subject: Reply with quote

Jeg leste det før jeg skrev det, men det forandrer ikke faktumet.

Ingen domfellelse betyr i praksis at ingen lover er brutt. Det at media og da kanskje spesielt svært alternative medier skal drive heksejakt etter at retten har avgitt sin dom i en sak som naturligvis er kontroversiell men dog ikke personskadebetinget er for meg helt uforståelig.

Det kan godt være at de bygger artikkelen på det dem fremstiller som faktisk kommunkasjon. Problemet er alt dem skriver i mellom sitatene.
_________________
Hjemme, Borte, Overalt
Back to top
View user's profile Send private message
Green Goblin
Rutinert


Joined: 26 Jul 2010
Posts: 704

PostPosted: 26.01.2016 15:01    Post subject: Reply with quote

At Jim Solbakken var rosinen i pølsa er vel forsåvidt ingen direkte overraskelse for noe med litt innsyn i saken.

Blir familien Stengel fremdeles portrettert som fullstendig uvitende til det som skjedde rundt dem?
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21980

PostPosted: 26.01.2016 15:12    Post subject: Reply with quote

Brakkebirger wrote:
Ingen domfellelse betyr i praksis at ingen lover er brutt.

Tenk litt over dette og bare kjenn litt på hvor feil og ulogisk det er.

Ingen domfellelse betyr at lovbrudd ikke er tilstrekkelig bevist etter de ganske strenge kravene i det norske rettssystemet. Hver bidige dag blir lover brutt i stor skala uten at det ender opp i noen dom.

Aktoratet var helt på bærtur fra dag én i denne saken, og de knyttet aldri til seg eksprter som forsto seg på fotball. Elden og stjernegalleriet til motparten serverte helt idiotiske argumenter som aktor aldri forsto var feil, og de ble sittende igjen å se ut som idioter. Et eksempel på dette er påstanden fra forsvarerne om at slike opsjonsavtaler var helt vanlige, og de trakk frem Barrantes og Bojan Zajic som eksempler på dette. Begge de to ble lånt med opsjon på kjøp - altså noe HELT annet. Aktor hadde ingen innvending til dette argumentet og i protokollen fra rettsaken blir det stående at den typen opsjon det ble satt på Stengel er helt normalt.

Det ble også nevnt av forsvarer at det var helt uvanlig at spillere over 30 år ble solgt for mer enn én million kroner og at VPG i praksis var verdiløs. Aktoratet hadde ingen motsvar til dette, selv om man bare i RBK kan finne minst 10 eksempler fra nyere tid der vi betaler langt over én million for en spiller over 30 år.

Dette er to av mange eksempel på at aktor ble satt på plass med helt banale og direkte feilaktive påstander fra forsvarene. De forsto raskt at aktor var på syltynn is og utnyttet dette til fulle.

Jeg mener helt oppriktig, 100% seriøst, at aktoratet hadde hatt 100% større sjanse for å vinne saken om de hadde tatt med en random rbkweb-bruker med interesse for dette feltet med på laget. Jeg skulle på egen hånd slått beina under Elden i en hvilken som helst diskusjon om overganger i fotballen. Det var amatørskap av villeste merke fra A til Å i den saken.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 26.01.2016 15:22    Post subject: Reply with quote

Det er det grundigste, journalistiske arbeidet om norsk fotball jeg har lest. Noensinne.

Helt objektivt er det kanskje ikke og Josimar har åpenbart et horn i siden til Solbakken, men det blr tullete å avfeie det som et partsinnlegg. I det store og hele presenteres sakens objektive fakta, også fakta som kommer de frikjente til gode.

Det kommer lite nytt, men helheten er sterk og som en veldig detaljert oppsummmering av saken, er dette definitivt verdt å lese.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21980

PostPosted: 26.01.2016 15:27    Post subject: Reply with quote

Green Goblin wrote:
Blir familien Stengel fremdeles portrettert som fullstendig uvitende til det som skjedde rundt dem?


Dette er SMS-trafikk mellom far og sønn:

Quote:
Hans Jørgen Stengel hadde fram til 12. oktober ikke visst at en opsjonsavtale var inngått med sønnen, det eneste han hadde fått opplyst av Jim Solbakken var at klubbene jobbet med en opsjonsavtale.

«Fikk spørsmålet har du full tillit til agenten og klubben din. Vurderte sterkt å svare nei egentlig Smile», skrev den unge spilleren til faren klokken 20.35, tre kvarter etter at lagene hadde gått av banen i 1-1-kampen på Åråsen.

På tross av at Inge André Olsen hadde skrevet i sms-en til Erik Loe på morgenen at Stengel skulle skjermes, hadde pressen vært på ham etter
kampen.

«Hehe hvem stoler du minst på?», svarte Hans Jørgen Stengel.
«Stabæk, men svarte at jeg hadde full tillit», skrev Herman tilbake.
«Du kunne ha svart at du hadde full tillit til faren din.»
«Etter at du ikke sa noe til meg mener du?», skrev den unge spilleren.
Opplysningene Hans Jørgen Stengel hadde fått av Jim Solbakken i juli,
om at Vålerenga og Stabæk jobbet med en opsjonsavtale angående Herman, hadde Hans Jørgen Stengel ikke gitt videre til sønnen.
«Balle», svarte Hans Jørgen Stengel.
«Haha. Er jo sant da. Men kan jeg spørre de gutta hvorfor de ikke har sagt noe til meg? Eller så går jeg til Enga bare da.»
«Nei», svarte Hans Jørgen Stengel.
«Hvorfor? Jeg har jo full rett til å få vite det. Det er meg det er snakk om! Når de sier de ikke driver med menneskehandel så er det feil når de
ikke sier noe til meg.»

Seks uker tidligere hadde Herman Stengel fylt 16 år. Han var et stort fotballtalent i norsk målestokk, men ukjent for fotballsupportere flest. Over natten hadde han blitt gjenstand for synsing av fotballeksperter
og debattanter på diverse internettforum der verdien på opsjonsavtalen ble satt opp mot det han hadde levert som spiller. Ingen norske spillere
på samme alder hadde noen gang vært utsatt for så mye oppmerksomhet.

«Du kan jo lese avtalen først», skrev faren i et forsøk på å roe ned sønnen. Det eneste han hadde vært opptatt av, som han fortalte i vitneavhøret hos politiet og i retten, var at sønnen ikke skulle være bundet av noe.
«Men fortsatt. Helt latterlig at de ikke sier noe til meg, prøver bare å forklare med hva jeg skal si i media også. Klovner alle sammen, faen for
noen tullinger», raste 16-åringen.
«Gjør nok det», sa faren.
«Gått 4 dager uten at de har sagt noe. Prøver å styre meg i media også. Pontus og Morten sa at jeg må få si akkurat hva jeg vil og hva jeg føler
for Smile», sa 16-åringen.

Morten Morisbak Skjønsberg og Pontus Farnerud, som Herman Stengel sikter til, var begge med i kapteinsteamet, og Skjønsberg var kaptein
på laget.

«Du har et poeng vi får ta en prat om det», svarte Hans Jørgen Stengel.
«Greit», avsluttet Herman Stengel klokken 20.54, én time etter at kampen mot Lillestrøm var ferdig.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19489
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.01.2016 16:18    Post subject: Reply with quote

For ordens skyld: "de" som Herman nevner flere ganger, er det Solbakken og Olsen?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21980

PostPosted: 26.01.2016 16:30    Post subject: Reply with quote

Oppfatter det som Stabæk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59742
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.01.2016 21:45    Post subject: Reply with quote

Ved tidligere Josimar-avsløringer har div. aviser og TV-kanaler vært kjappe til å ta saken videre. Tilsynelatende helt dødt nå. Kan hende at andre ikke vil skrive mer om saken uten "nye" bevis, sjøl om Josimar viser at man kan tolke "gamle" bevis på annen måte enn i retten?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
konrad4ever
Veteran


Joined: 19 Apr 2006
Posts: 2596
Location: Follo

PostPosted: 26.01.2016 22:26    Post subject: Reply with quote

En med meninger om saken til Josimar:


http://andreasselliaas.no...spillerne/
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1991
Location: Selsbakk

PostPosted: 26.01.2016 22:33    Post subject: Reply with quote

Var til stede i rettsalen under denne saken - to av dagene. Jeg fulgte med på direktesendingen på VGnett de andre dagene. Det var ingen tvil om at det ikke hadde skjedd noe lovbrudd. Det var ingen parter som egentlig vurderte å anke dommen - den var utvilsomt korrekt. Problemet var at media hadde hauset dette noe enormt opp, og det media hadde skrevet viste seg å ikke stemme. Skal man generalisere, så fremstod de i Stabæk som noen luringer, VIF som noen som gikk med på alt, mens vi fremstod som bitre og var de som stod bak at dette ble en sak i media. Alle parter fremstod som uprofesjonelle smågutter, som var mest opptatt av å "ta hverandre", enn sannheten. Den eneste som fremstod som profesjonelle var lederne i Nancy. De fremstod med troverdighet og var svært profesjonelle. VPG var ikke verdt mer enn det Stabæk fikk for ham (noe jeg aldri hadde trodd). Stengel var verdt opsjonen (hadde aldri hørt om Stengel før denne saken, men det var svært mange som kjente til ham). Hele denne saken er dermed bare tragisk. Stengel har nok fått ødelagt en del av en særdeles lovende karriere, mens vi, VIF og Stabæk har brukt tid og penger på "å pisse i hverandres brønner".

Jeg må understreke at det var et sjokk for meg å se hvor feil media hadde fremstilt denne saken. Det var ekstremt sjokkerende. Jeg var helt sikker i at Stabæk/VIF hadde jukset før saken startet - 100%.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7891

PostPosted: 26.01.2016 22:41    Post subject: Reply with quote

Jeg kommer til å leve i den tro at det har foregått ulovlige handlinger i denne saken til jeg får klare bevis på at det ikke har skjedd. Her er jeg helt på linje med Hedon og Selliaas, dette er en omvendt Making a Murderer hvor det er så tydelig at noen er skyldige at det er ufattelig at noen ikke er blitt dømt.

Quote:
De fremstod med troverdighet og var svært profesjonelle. VPG var ikke verdt mer enn det Stabæk fikk for ham (noe jeg aldri hadde trodd). Stengel var verdt opsjonen (hadde aldri hørt om Stengel før denne saken, men det var svært mange som kjente til ham).


Hvordan kan du tro på dette, forresten?


Last edited by hello on 26.01.2016 22:49; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 104, 105, 106 ... 116, 117, 118  Next
Page 105 of 118

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb