English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2007
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
 LERKENDAL360°
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
NYTTIG INFORMASJON
 BILLETTER
 VEIBESKRIVELSE
 BORTESUPPORTER
 INNMELDING I KJERNEN
SAMLING I BUNN
 GRATIS RBK E-POST
 MULTIMEDIA
 BOKHANDEL
 SPILL
 ANDRE I SVART-HVITT
 AUTOGRAFER
 LINKER
RBKweb
 RSS-KANAL
 ARKIV
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 TA KONTAKT
 BRUK SOM STARTSIDE
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messages   Log inLog in 
Individuelle ferdigheter
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
knerten_10
Veteran

PostPosted: 09.11.2007 22:44    Post subject: Reply with quote

Virker som om du kan jævlig mye om trening, ferdigheter o.s.v., LOST, av generell interesse, jobber du med noe av dette? Razz
Julegrisen
Proff

PostPosted: 10.11.2007 01:37    Post subject: Reply with quote

Til LOST vedr. hurtighet.
En annen viktig faktor hva angår hurtighet er evnen til å oppfatte og handle i forkant og skaffe seg rom og meter ift. motstanderne.
Denne egenskapen er en kombinasjon av visuell og 3 dimensjonal visualisering og bedømning av avstand, fart på ball / med-mot spillere og evnen til å lese spillet i forkant. Dette er en egenskap som sjelden ligger latent hos svært løpshurtige spillere pga. at de sjelden har vært nødt til å utvikle / trigge disse evnene da løpsfarten i seg selv har gitt dem fordeler siden de var unge. Et godt eksempel her er Torstein Helstad som er en typisk bakromsspiller men som totalt mangler det jeg snakker om. Leonid Messi er et eksempel på en spiller som har begge deler sterkt utviklet, noe som er en sjeldenhet. Det samme må sies om legenden Maradona.
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Senior

PostPosted: 10.11.2007 03:04    Post subject: Reply with quote

Jepp Julegrisen. Mini kan vel også nevnes selv om han kanskje ikke når heeeeelt opp til Messi og Maradona Razz Jeg nevte ting som har mer med det fysiske å gjøre, men dette henger jo også veldig mye sammen med ting som skjer i hode/ryggmargen..ting som du nevner. Og "hurtighet" i praksis på banen (på et høyt nivå) er det du nevner ant. minst like viktig som det jeg nevnte.

En annen svært viktig ting innen "hurtighet" som er verd å ta med er jo refleks. Og når jeg tenker meg om bør man jo også når man snakker om fotball og "hurtighet" ta med føring av ball, og dribblinger/finter ifm "hurtighet"

Last edited by LOST on 10.11.2007 07:47; edited 1 time in total
Back to top
LOST
Senior

PostPosted: 10.11.2007 04:12    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Virker som om du kan jævlig mye om trening, ferdigheter o.s.v., LOST, av generell interesse, jobber du med noe av dette? Razz

Nei, jobber ikke med det, og har heller aldri jobbet med det. Fikk bare en interesse for trenings-lære/filosofi en stund tilbake. Tror faktisk det startet med at jeg leste om Helgerud og Hoff her på forumet. Etter å ha lest om deres metoder og resultater ang. utholdenhet og styrke, begynte jeg å studere og se på masse andre ting som body-building vs styrke, div idretter og kampsporter, hvordan de trener, og om forskjellige trenings-filosofier osv. og om ernæring, restutisjons-teknikker osv og mye annet. Det ene ledet til det andre, og jeg kom og kommer hele tiden over nye ting... Begynte også systimatiserte alle faktorene som spiller inn i fotball (f.eks "hurtighet"), og hvordan man skal trene alle "faktorene" mest mulig effektivt for å bli mest mulig "komplett".

Så langt har jeg vel konkludert med at fotball er en ekstremt sammensatt sport, dvs at veldig mange faktorer spiller inn, og at fotball-spillere og f.eks RBK gjør lurt i å hente inn ekspertise fra andre idretter for hvordan man trener disse "faktorene" mest mulig effetivt. Tror det er mye å hente for fotball-spillere innen spesielt styrke (som jeg ser på en av de viktigste faktorer, med alt det fører med seg), fri-idrett(speed/løpsstyrke, eksplosivitet), turn (kropsbeherskelse(f.eks balangse og fleksibilite) og eksplosivitet/styrke), og kampsport (som har mye av det samme som turn av "faktorer"), og kanskje spesielt Taekwon do, eller muligens Savate/Muay Thai/Kick-boxing (først og fremst pga balangse/spark). Hadde også vært interesangt å se hvilke tips Vebjørn Rodal kunne ha kommet med. Mener ikke at fotball-spillere skal trene alt mulig rart, men at det virker på meg som de har masse å lære fra andre idretter.

knerten_10... Når det gjelder de aller fleste "faktorene" uten ball (som f.eks fart, balangse, styrke, spenst osv) føler jeg jeg begynner å få rimelig bra kontroll. Når det gjelder mer fotball-spesifikke ting som ballteknikk og taktiske ting har jeg en god del igjen.

Lurer på forresten hvilket "nivå" man ligger på ang disse tingene i RBK og norsk elitefotball. Virker jo som det er kun i det siste man har begynt å annsette fysiske trenere. Tror personlig det er ekstremt mye å hente ang disse tingene.

Lurer også på hvor mye RBK er villig til å fortell om hvordan de trener..hadde vært veldig interesang å fått vite (helst detaljert) hvordan de trener igjennom et helt år. Regner med de ikke ønsker å fortelle om det, eller? åpen klubb?

Mener at et av punktene RBK hadde for å nå målet om topp30 var å hente ekspertise utenifra...hvis jeg husker riktig (??). Om de gjør det ser jeg på det som veldig bra, men litt skeptisk også.. det er absolutt en risiko med det også. Spørs hvordan de gjør det.

*litt småbrisn nå..* spørs om det blir litt edit i morra Razz
Back to top
petko
Proff

PostPosted: 10.11.2007 15:56    Post subject: Reply with quote

Rosenborg har vel åpne treninger hele tida? Så hvis man har mye fritid og kan ta på seg å kun følge laget i et helt år, så er det sikkert mulig å kartlegge ganske eksakt hvordan de trener.
knerten_10
Veteran

PostPosted: 10.11.2007 15:59    Post subject: Reply with quote

Hehe, er vel ikke mange som har ett helt år med fritid, og penger til å følge med dem på treningsleirene om vinteren (slik at man får kartlagt alt), men det er jo ikke så usannsynlig at noen her kjenner noen av trenerne, spillerne eller andre i støtteapparatet, og kan si litt om det?

For øvrig, som sagt før, så hadde det vært kult å få vite hvor mye Rosenborg vektlegger basisferdighetene i fotball (ballfølelse, pasninger, vendinger, førsteberøring) o.s.v. Har overvært 2 treninger til Notodden i løpet av de siste 2 årene, og begge gangene brukte de en halvtimes tid på basisferdigheter, så regner med at også RBK vektlegger dette, men kan jo aldri være for sikker...
petko
Proff

PostPosted: 10.11.2007 16:18    Post subject: Reply with quote

Sant knerten, er vel jeg som lever i min lille drømmeverden. Razz
Men det er vel fordi jeg sjøl har en liten drøm om å ta et friår fra studier, arbeid ol. og kun følge RBK en lengre periode. Men jeg vet fortsatt ikke helt hvordan jeg skal ordne det praktiske rundt det, spes med tanke på økonomien. Men selv om det er ønsketenking så er det gjennomførbart.

Men det er vel Svennis som uttalte for en del år siden at man ikke hadde tid til å trene på basisferdigheter som passninger, innlegg, ol. Man måtte rett og slett ut og kjøpe nye spillere hvis man manglet disse ferdighetene. Så det kan vle tyde på at det kanskje ikke er første prioritet i stoklubbene? Evt at det blir mindre og mindre vektlagt jo høyre nivået er?
jarln
Rutinert

PostPosted: 10.11.2007 16:20    Post subject: Reply with quote

bli journalist!
LOST
Senior

PostPosted: 10.11.2007 17:57    Post subject: Reply with quote

Med tanke på tid/sted osv blir det problematisk å følge de gjennom et helt år ja. Jeg har den fritid så jeg kan følge med på treninger nå og da, men problemet med det er at om man skal studere det må man nesten se helheten og sammenhengen, ikke bare noen biter her og der.

En annen ting.. det trenes jo ikke bare på banen, og det trenes sikkert en del individuelt også.

En ting jeg lurer en del på er f.eks hvordan de trener styrke. Hvilke øvelser (og hvilke muskler), antall rep/sett, intensitet, hvor ofte.. i sesongen (rundt kamper og i pauser), og utenfor sesongen..osv. Dette trenger jeg egentlig ikke å observere, er nok om det bare blir fortalt. Vet ikke om de ønsker å legge ut om slike ting i detalj. En annen ting er jo at det tar tid å forklare. Hadde kanskje vært en ide å send en mail til Hollekim og spurt.

Av mer fotball-tekniske ting og plyometriske og agility-øvelser osv. lurer jeg på om RBK har nedtegnet/skrevet ned hva slags øvelser man bruker, hvorfor og hvordan man bruker dem, når man bruker dem osv. og om allmennheten kan få tilgang til dette. Om dette er åpen for alle hadde det vært veldig interessant å fått sett på det.
Back to top
LOST
Senior

PostPosted: 10.11.2007 18:19    Post subject: Reply with quote

Hadde kanskje også vært en ide for RBK om de hadde lagd en øvelse-bank, gjerne i sammarbeid med andre klubber i Trondheim, som alle fotball-spillere og klubber kunne fått tilgang til.

Og nå som RBK satser på media hadde kanskje vært noe om de hadde lagt noen (fotball)ferdighets-videoer. Både klubben og spillere kunne sikkert ha tjent en del penger på det, men først og fremst ville gitt unge spillere muligheten til å utvikle ferdigheter fra tidlig alder, samt at det sikkert ville vært inspirerende og motiverende for talenter å se sine favorit-spillere forklare hvordan man kan trene for å utvikle seg. Slik kan RBK få masse igjen for det senere i form av bedre utviklede talenter.

En video om Sapara og frispark hadde vært noe..forklaring hvordan han gjør det teknisk, hvordan han trener/har trent på det osv. Hadde også vært interessant å sett en video om f.eks hvordan våre afikanerne trente som unger og ungdom.

Gjennom dette kan RBK utvikle talenter lenge før gutte/junioer-spillere.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

© 1999-2007 RBKweb